چکیده:
مجوز شرعی علنی بودن اجرای حدود چیست و گستره علنی بودن آن تا کجاست؟ نگاه کتاب و سنت در
این موضوع چگونه است؟ دلایل موافقان و مخالفان اجرای علنی حدود کدام است؟ اینها پرسشهایی است که
نگارنده در صدد پاسخ به آنها بوده و در دو مقام، همراه با طرح نظریههای فقها و کارشناسان حقوقی و بررسی
آنها، اجرای علنی حدود را مجاز دانسته و به آثار مثبت و منفی فردی و اجتماعی آن پرداخته است.
خلاصه ماشینی:
"گفته شده که حضور گروهی از مردم در هنگام اجرای حد واجب است، همان طور که از علامه حلی و جماعتی نقل شده و مختار محقق حلی در کتاب نافع نیز همین است به دلیل تمسک به ظاهر فعل امر در آیه 2 سوره نور که اگر نفی خلاف شیخ را تام ندانیم، امر در وجوب ظهور دارد و الا آیه از وجوب منصرف است.
علاوه بر این دلیل، با رجوع به روایات درمییابیم که ادله اجرای علنی حدود در حد زنا منحصر نیست و در ابواب دیگر حد نیز اجرای علنی حدود ذکر گردیده است که ما در این جا به برخی از آن روایات اشاره میکنیم: 2ـ از امام صادق علیهالسلام نقل شده است: قال بینما امیرالمؤمنین علیهالسلام فی ملأ من اصحابه اذ أتاه رجل فقال: یا امیرالمؤمنین علیهالسلام إنی اوقبت علی غلام فطهرنی...
3ـ در روایت دیگر آمده است: «عن ابی بصیر عن ابی عبدالله علیهالسلام قال: قلت له: کیف کان یجلد رسول الله صلیاللهعلیهوآله ؟ قال: فقال: کان یضرب بالنعال و یزید کلما أتی بالشارب ثم لم یزل الناس یزیدون حتی وقف علی ثمانین،» (1) یعنی: ابی بصیر میگوید: از امام صادق علیهالسلام در خصوص چگونگی حد تازیانه شارب خمر در زمان پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله پرسیدم: امام جواب داد: با کفشها زده میشد و هر گاه شارب خمری آورده میشد بر زدنها افزوده میشد و همین طور مردم اضافه میکردند تا این که به 80 ضربه توقف میشد."