Skip to main content
فهرست مقالات

دنیاگرایی و دنیاگریزی از دیدگاه قرآن

نویسنده:

(6 صفحه - از 51 تا 56)

کلید واژه های ماشینی : دنیا ،قرآن ،آیات قرآن کریم ،مادی ،توحید ،علاقه ،اسلام ،دنیاگریزی از دیدگاه قرآن ،دنیای مذموم و نکوهیده ،انسان ،مادیات ،زندگی ،سو نظام عالم ،قرآن کریم و احادیث ،خدا ،یک‌سو به نکوهش دنیا ،دان ،اصل توحید ،زمین ،نشانه‌های ،جهان ،زندگی مادی و قانع ،هستی ،غایت آمال قرار دادن ،سوره کهف ،نشانه‌های حکمت پروردگار ،قرآن کریم در آیات ،قرآن کریم اهل دنیا ،رضایت دادن و غایت آمال ،منطق اسلام

آیات قرآن کریم و احادیث پیشوایان معصوم، از یک سو به نکوهش دنیا پرداخته و از دیگرسو نظام عالم را به حق دانسته و گاه بر بهره‌گیری از آن تأکید ورزیده‌اند. نویسنده در این نوشتار در پی آن است که نگاهی گذرا به این موضوع بیاندازد و دنیای مذموم و نکوهیده را از دنیای ممدوح و ستوده بازشناسد.

خلاصه ماشینی:

"آنچه به عنوان فنا و زوال دنیا و تشبیه آن به گیاهی که در اثر باران از زمین سر می‌زند و رشد می‌کند و سپس زرد و خشک می‌گردد و تدریجا از بین می‌رود در قرآن آمده، در حقیقت برای بالا بردن ارزش انسان است، که نباید منتهای آرزوی خود را امور مادی قرار دهد و هرگز نمی‌خواهد که دنیا را در ذات خودش شر و زشت معرفی کند. منطق اسلام آن چیزی که از آیات و روایات استفاده می‌شود این نیست که اساسا علاقه و محبت به کائنات بد است، و راه چاره هم این نیست که علایق و محبت‌ها را باید سرکوب کرد؛ بلکه آنچه از نظر اسلام زشت است وابستگی و دلبستگی (3) و راضی شدن و قانع شدن به دنیاست (4) و فرق است میان علاقه به ______________________________ 1- گرچه امروزه نظریه فروید در مجموع رد شده است ولی این قسمت آن هم چنان مورد قبول بسیاری از روان‌شناسان است. دسته دوم آیاتی است که صریحا می‌گوید: آنچه قرآن آن را مذموم می‌شمارد «دلبستگی و وابستگی»، «قانع بودن» و «رضایت دان» به امور مادی است، این آیات است که جوهر منطق اسلام را درباره دنیا روشن می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.