Skip to main content
فهرست مقالات

معرفی کتاب «عبقات الانوار» میر حامد حسین

نویسنده:

(23 صفحه - از 124 تا 146)

خلاصه ماشینی:

"(13) میرحامد حسین پاسخ خود را متوجه آیات و روایات مورد نظر عبدالعزیز دهلوی که در بخشی از تحفه اثناعشریه خود دلالت و سند آن‌ها را ضعیف دانسته بود ساخت و به همین جهت کتاب خود، عبقات‌الانوار را در دو منهج تنظیم و تالیف کرد. منهج دوم علامه میرحامد حسین منهج دوم را به بحث از احادیث دوازده‌گانه درباره امامت ائمه(ع) و پاسخ به اعتراضات و شبهات وارده از سوی اهل‌سنت که مولوی عبدالعزیز دهلوی در کتاب «تحفه‌اثناعشریه‌» خود آن‌ها را مطرح کرده است اختصاص داد که تعدادی از آن به زیور طبع آراسته شد و بعضی را فرزندان و نوه او تکمیل کردند و به چاپ رساندند و از بعضی دیگر اطلاعی در دست نیست. عبدالعزیز دهلوی در بخشی از باب هفتم کتاب خود که پیرامون مساله خلافت و موضوع امامت نگاشته است چنین وانمود می‌کند که عقاید شیعی مذهبان درباره پیشوایی و خلافت‌بلافصل علی(ع) و یازده نفر ائمه بر حق دیگر، مبنی بر دوازده یا سیزده روایتی است که یک‌یک آن‌ها را نقل کرده و سرانجام می‌گوید: این احادیث‌به جز یکی یا دو تا از آن‌ها، بقیه از نظر سند ضعیف و از درجه اعتبار ساقط و از حیث دلیل بودن بر مدعات شیعه نارسا و غیر کافی است. اگر چه احادیث مورد استدلال و استناد شیعه بر امامت آن حضرت بسیار زیاد می‌باشد، اما چون صاحب تحفه دوازده حدیث را مورد نقد قرار داد علامه میرحامد حسین نیز در عبقات‌الانوار از دوازده حدیث‌شریف بحث می‌کند و به تثبیت و تحکیم آن می‌پردازد، اگر چه هر یک از این احادیث‌خود به تنهایی بر اثبات امامت علی‌بن ابی‌طالب(ع) کافی است."

صفحه:
از 124 تا 146