Skip to main content
فهرست مقالات

مراحل رشد

نویسنده:

(3 صفحه - از 8 تا 10)

کلید واژه های ماشینی : نوجوان، عقل، انتزاع، ادراک، صفات، تخیل، تحولات عقلی نوجوان، معنی، تحولات عقلی، ذهنی

خلاصه ماشینی:

"چنان‌که روشن‌ است تقسیم‌بندی مزبور باین معنی نیست که‌ دوگونه عقل وجود دارد،بلکه اگر عقل را به‌ همان معنی«مدرک کلیات»در نظر بگیریم، هرگاه این ادراک در مورد آگاهی و علم‌ صورت بگیرد،با عقل نظری و هرگاه در مورد عمل واقع شود،با عقل عملی سروکار خواهیم‌ داشت. اما به نظر عده دیگری از روان‌شناسان، این ادراکات حسی را نمی‌توان در شمار انتزاع قرار داد بلکه بهتر است آنها را انواعی از«دقت»بحساب آوریم،زیرا صفت معینی از یک شئی،جدا از سایر صفات آن نیست و بنابراین فردی که صفت معینی از یک شئ را ادراک می‌کند،پیوستگی آن را به سایر صفات‌ شئ،به نحوی مورد لحاظ قرار می‌دهد،هرچند به یک صفت محسوسه معین،بیشتر توجه و دقت می‌کند. اما در این دوره از رشد که‌ منطق صوری پدید آمده،نوجوان نیازی به‌ حضور اشیاء ندارد و می‌تواند شکل اشیاء را از محتوای آنها تفکیک کند و صرفا با توجه‌ نمودن به اشکال به عملیات منطقی بپردازد. نوع دیگر از عملیات ذهنی که نوجوان‌ بدان دست می‌یابد،«استدلال قیاسی»است‌ استدلال به این معنی است که ذهن بکوشد بین‌ دو مفهوم را که نمی‌تواند مستقیما بین آنها رابطه برقرار کند(تصدیق نماید)،توسط یک‌ مفهوم ثالث و مقایسه‌ای که براساس آن‌ صورت می‌گیرد مورد تصدیق قرار دهد. بنابراین ملاحظه می‌گردد که مصرف و اشاعهء مواد مخدر چگونه موجب سستی‌ پایه‌های عقیدتی و اخلاق فرهنگی و آموزشی، خانوادگی و بطورکلی اجتماعی می‌شود و یک‌ خلأ اخلاقی-مذهبی،عاطفی و فکری در جامعه ایجاد می‌نماید که آثار شوم آن در منش‌ها و مناسبات اجتماعی افراد آن‌چنان است که‌ آنان را از ارزشهای انسان دور ساخته‌ و خلاقیتشان را محدود می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.