خلاصه ماشینی:
"این وضعیتهایی که در شرایط مختلف در جاهای بدآب و هوا و راههای نامناسب روستاها و جاهایی که محل رفتوآمد نیست و معلمین ناچارند که به این نقاط عزیمت کنند و مردم همه انتظارشان از حکومت اسلامی این است که فرزندانشان را باسواد کنند؛اگر حرمت معنوی یک معلم در جامعه شناخته شود میتوان آن کمبود را جبران کرد یعنی هر انسانی-و مخصوصا معلم-به ارزش اجتماعی و کرامت انسانی خودش احترام میگذارد و ارزشی که برای آن قائل است معمولا از ارزش برای مادیات بیشتر است؛مخصوصا معلمین تربیتیافته و معلمینی که ارزشهای انسانی در وجودشان زنده است؛ اینان میدانند که این دو بعد با هم قابل قیاس نیست.
حالا یک معلمی با حقوق اندک خدمت میکند و سر کلاس به دانشآموزان درس میدهد و این حقوق کفاف زندگیش را نمیکند؛ امکانات مادی دولت ما هم در زمان جنگ اقتضای اینکه بتواند این خدمات را با معاوضههای مادی جبران کند ندارد؛باید چکار کرد؛اگر جامعه قدردان معلم نباشد این معلم میبیند حرمتی که میبایست داشته باشد ندارد، از نظر مادی هم که در برابر خدمتش بهایی کامل نمیگیرد،خودبخود نسبت به عمل خودش دلسرد میشود و میرود به ناحیهای که یکی از آن دو جهت تأمین شود:یا نیاز مادیش تأمین گردد یا نیاز معنویش،که همان مسئلهء کرامت و احترام است.
اصلا خودش هم روستایی است،کارش را رها کرده و آمده اینجا بچههای ما را درس بدهد و ارزش در وجود بچههای ما ایجاد کند،و حرمتی نظیر همان حرمت روحانی برایش قائل بودند،این معلم دیگر به ادامه کارش دلگرم میشود،سختیها و ناراحتیها را بسادگی میتواند تحمل کند و نارضایتیش به حداقل میرسد و اگر این حرمت نباشد،همان نارضایتیهایی که گاهی در بعضی از اشخاص وجود دارد در او نیز پیدا میشود."