خلاصه ماشینی:
"اکنون دیگر تلقی نوجوان از قواعد و ضوابط بازی یا قواعد اجتماعی نه بصورت مستقل از خود او بلکه ابتدا به عنوان یک قرارداد اجتماعی که متکی به طرفین قرارداد است جلوهگر میشود و با رشد بیشتر تفکر انتزاعی به صورت اصول ثابت عقلانی که «باید»مورد تبیعت قرار گیرد،نگریسته میشود: رئالیسم اخلاقی دوران کودکی نیز دچار تغییر میشود،زیرا عوامل بوجودآورندهء آن یعنی خودمرکزی و اجبار بزرگسالان8از میان رفتهاند و اکنون نوجوان به انگیزههای تبعیت از قواعد و ضوابط و به روح این قواعد و ضوابط توجه دارد.
تحولات اخلاقی و مذهبی در دوره نوجوانی چنانکه پیشتر نیز اشاره شد،تحولات اخلاقی بعضا متعلق به تحولات عقلی است، زیرا به همراه ظهور عقل عملی،نظام ارزشهای نوجوان دچار تغییر میگردد و او میتواند معیارهای تازهای برای بد یا خوب قلمداد کردن امور در دست داشته باشد.
شرکت عملی نوجوان در فعالیتهایی که بسمت چنین اهدافی حرکت میکند(و باید یکی از *نوجوانی فصل مناسبی برای شکوفایی بذرهای خفته در ضمیر انسان است،از همین رو در احادیث اسلامی آمده است: «نوجوانان را دریابید که آنان به سوی خیر و نیکی شتابندهترند».
نوجوان به کمک تفکر انتزاعی خود میتواند نقشههای اصلاحطلبانه ایدآل در سطح جامعه بشری را طرحریزی کند *همراه با احساسات اخلاقی،تمایلات ویژهء مذهبی نیز در نوجوان دیده میشود و معنویات برای نوجوان جاذبهء خاصی پیدا میکند.
و السلام منابع -------------- (1)- j;piajet;the moral judgcment of the child, 1932 (2)-رئالیسم اخلاقی به این معنی است که کودک به ظواهر قواعد و ضوابط توجه دارد و بنابراین مسؤولیت افراد در قبال آنها را به صورت«عینی» یعنی بدون توجه به انگیزهها و نیتهای آنان،مورد توجه قرار میدهد."