خلاصه ماشینی:
"آیین سروری نه هرکه طرف کله کج نهاد و تند نشست کلاهداری و آیینپروری داند معلم:باز دیشب با همون دستهای آبگوشتی،نشستی به تمرین حل کردن؟!نگفتم دفترت باید تمیز باشد؟ دانشآموز:بله آقا...
همینکه معلم در مواجهه با دانشآموز خاطی،-فقط با یک چشم-به نقطه ضعف او نگاه کند و چشم دیگرش را به روی نقاط قوت و ببندد و عنان کنترل از دست داده،او را منکوب سازد،دیگر میزان نیست!یعنی میزان بودنش سخت مورد تردید قرار گرفته است.
چرا بعضی از معلمها در مواجهه با عملکردی منفی از جانب شاگرد،دیگر ارزشهای شخصیتی او را بیارزش و بهنگام هیجانات ناشی از عمل بجای شاگرد،مشکلات رفتاری و حتی نابسامانیهای شخصیتی وی را نیز حسن میپندارند؟ چرا برخی از معلمها،عملی ناشایسته از سوی شاگرد را روکش اعمال شایسته و عملی بجار را روکش اعمال نابجای وی قرار میدهند؟ جواب به اینچراها،شاید آسان نباشد(و هم در بدو امر،مسئلهای را حل نکند)اما میشود به عواقب اینگونه برخوردها توجه کرد و با در نظر گرفتن اینعواقب سوء(که معمولا دامنگیر شاگرد خواهد شد)دست به تزکیه و آلایش خود زد تا«میزان بودن» شخصیت معلم،همواره به عنوان یک اصل باقی بماند."