Skip to main content
فهرست مقالات

معرفی کتاب

(2 صفحه - از 58 تا 59)

کلید واژه های ماشینی : روانشناسی، کتاب، روان، روانشناسی اسلامی، روانشناسی تجربی در مطالعه شخصیت، رشد، بیماریها، روشهای روانشناسی تجربی در مطالعه، علمی، انسان، مکاتب، شخصیت، درمان بیماران، معلمان با مطالعه این‌کتاب، روانشناسی رشد، بدنی، نفسانی، روشهای درمانی مکاتب، روشهای درمانی اسلام، درمان روان از بیماریها، مؤلف این‌کتاب، محیط، هدف، مکتب اسلام، مطالعه، شایسته درمان روان، نام کتاب، مطالعه شخصیت انسانی، نمی‌توان این‌کتاب، اهداف و روشهای درمانی

خلاصه ماشینی: "باید اعتراف کرد که مکاتب فوق از ضعف و کاستی‌ مبرا نیستند اما هدف نویسنده از تنظیم کتاب‌ جلب رضای خدا(که جای خود دارد)و درهم‌ کوبیدن راه و رسم مدعیان علوم تجربی و از هم‌ پاشیدن روانکاری عنوان شده است که غیر علمی و غیر منصفانه می‌نماید. مؤلف در جواب این‌سؤال که«آیا در رشد و تکوین شخصیت،وراثت نقش عمده‌ دارد یا محیط؟»پس از بررسی نظریه‌های‌ موجود اینگونه نتیجه‌گیری کرده است«تأثیر نسبی محیط و وراثت از یک صفت به صفت‌ دیگر فرق می‌کند و بطور کلی وقتی می‌توان‌ درباره رفتار یک فرد درست حکم کرد که‌ وضع بدنی،محیط اجتماعی و شخصیت او کاملا مطالعه شوند. وی موفقیت معلم در امر آموزش و پرورش را در فرمول زیر خلاصه‌ می‌کند:موفقیت معلم-شناختن کودک+ شناختن والدین و وضع خانوادگی+آشنایی به‌ اصول تربیت+داشتن شخصیت مسلمی‌ (ایمان،علاقه و علم) مؤلف این‌کتاب در جمع‌آوری و ارائه‌ نظریه‌های جدید روانشناسی در مورد«رشد» کوشش موفقی داشته و مطالب را بصورت‌ ساده و در عین حال علمی به رشته تحریر در آورده است،اما این‌انتظار بجای خواننده که: «نویسنده خود چه‌طرح،الگو یا نظریه‌هایی‌ دارد؟»همچنان باقی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.