خلاصه ماشینی:
"درعینحال او باید آینده را آنطور که آرزو دارد بر صفحهء پندار ترسیم کند بشرط آن که آرزو شدنی و معقول باشد و امکانات موجود وی اجازه دهد مهمترین و بهترین روش برای خشکاندن ریشهء ترس و ناامیدی و نخوت در شاگرد همانا فراهم ساختن زمینهای است که در آن شاگرد به هدف زندگی و فلسفه حیات خود پی ببرد.
آمچه مهم است باید معلم با همکاری دیگران اینگونه دانشآموزان را در کارهای گروهی و بازیهای دستهجمعی شرکت دهد و با بکار بستن روشهایی که در بالا گفته شد آنها را از این بحران به آرامش و امید و خوشبینی هدایت کند،موقعیتهایی نیز وجود دارد که ناامیدی و انزواطلبی همراه با علائم و نشانههای افسردگی مانند،ترس،فراموشی،تحلیل زیاد، ضعف تمرکز قوای فکری کمخوابی و نیز علائم جسمانی مانند تهوع،استفراغ، بیاشتهایی و بیاختیاری مدفوع و ادرار و...
اگر خانوادهها در این مورد فعالیت منظم و مداوم داشته باشند(چه این فعالیت در جهت مطلوب باشد و چه اثرات تربیتی مدرسه را خنثی کند)قطعا دانشآموزان هدفهای تربیتی خانواده را دنبال خواهند کرد."