Skip to main content
فهرست مقالات

معرفت بی واسطه در دیدگاه فرگه

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : فرگه ،معرفت ،ذهنی ،منطق ،علم ،معنی ،ره‌یافت روان‌شناختی ،تصورها ،اندیشه ،Frege ،صور ذهنی ،نفس ،فراچنگ ،علم حضوری ،ادراکات ،مادی ،تصورها و تصدیق‌های ذهنی ،ره‌یافت روان‌شناختی در منطق ،مفاهیم ،سنتی ،معرفت بی‌واسطه در دیدگاه فرگه ،اسلامی ،عینی ،اشکالات فرگه بر ره‌یافت روان‌شناختی ،علم حصولی ،انسان ،قلمروی ،ره‌یافت روان‌شناختی فرگه ،صور ذهنی علم حصولی ،مفاهیم ذهنی

خلاصه ماشینی:

"معارف و علوم بشری متعلق به این قلمرو هستند و بنا بر ادعای فرگه، ذهن شناسنده بدون دخالت و میانجی‌گری مفاهیم و صور ادراکی ذهنی، آنها را به دست می‌آورد و بالاخره نکاتی تطبیقی و مقایسه‌ای دربارة دیدگاه معرفت شناختی فرگه و علم حضوری در سنت فکری مسلمانان ارائه می‌شود. بنابراین علوم باید مستقل از ذهن وجود داشته باشند که انسان در فرایند کسب معرفت‌‌‌ از آنها آگاه می‌شود‌، اما چگونه این عمل معرفت تحقق می‌یابد و انسان عالم می‌شود؟… اگر می‌خواهیم از [قلمروی] امر ذهنی و شخصی به طور کامل خارج شویم‌، پس باید معرفت را به مثابة فعالیتی تلقی کنیم که آنچه را که شناخته می‌شود نمی‌آفریند‌،‌ بلکه چیزی را که از قبل‌ وجود داشته است‌،‌ فراچنگ می‌آورد (grasps ). 6. در سنت متفکران اسلامی علم حضوری غیر قابل اتصاف به صدق و کذب است‌، چون هیچ واسطه‌ای بین عالم و معلوم وجود ندارد تا در وساطت و حکایت‌گری آن تردیدی وجود داشته باشد‌ (مصباح یزدی‌، ‌1377، ص 175)، اما نزد فرگه هر چند که اصل فراچنگ آمدن اندیشه‌ها دایرمدار تحقیق و عدم تحقیق است؛ یعنی فاعل شناسا یک اندیشه را یا فراچنگ می‌آورد یا نمی‌آورد و در این مرحله صدق و کذب مطرح نیست‌، اما خود اندیشه‌ها ـ با قطع نظر از فراچنگ آمدن آنها‌ ـ قابل اتصاف به صدق و کذب هستند‌، یعنی اندیشه‌ها یا صادقند یا کاذب‌،‌ و همان طور که اندیشه‌های صادق داریم‌، اندیشه‌های کاذب هم داریم‌."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.