Skip to main content
فهرست مقالات

نقد و بررسی کتاب

نویسنده:

(3 صفحه - از 60 تا 62)

کلید واژه های ماشینی : نوآوری، مدرسه، نظام آموزش و پرورش، معلم، نظام آموزش، هوبرمان، تقلید، نقد و بررسی کتاب، اجتماعی، دانش‌آموز

خلاصه ماشینی: "مسائلی که در این کتاب، مورد بررسی قرار گرفته به شرح زیر است: تغییر و دگرگونی چه ماهیتی دارد،دگرگونی در نظامهای آموزش و پرورش از کجا نشات‌ می‌یابد و عوامل موثر بر آن کدامند؟چرا نوآوری در نظامهای مزبور به کندی انجام‌ می‌پذیرد؟افراد مبتکر و نوآور از چه‌ ویژگیهایی باید برخوردار باشند تا در کار خویش توفیق یابند؟چه روش‌هایی برای‌ برنامه‌ریزی تغییرات وجود دارد؟ارزشیابی‌ نوآوری‌ها چه اهمیتی دارد و چگونه باید انجام‌ پذیرد؟ اکنون به اختصار آنچه را که در پیرامون‌ مسائل فوق بیان گردیده،مورد نظر قرار می‌دهیم. از آنجا که مدرسه بطور شدیدی به محیط پیرامون خود یعنی به نفوذ خانواده‌ها ضرورت‌های اجتماعی،وسایل ارتباط جمعی‌ و مراکز تربیت معلم و نظایر آن‌ها وابسته است، تحول در آن،مستلزم ایجاد تغییر در روابط و رفتارها،ساخت‌ها و نقش‌های می‌باشدومحتمل‌ بنظر نمی‌رسد که بدون پدیدآوردن تغییری در رفتار و روابط افراد و نحوه ارتباط سازمان‌های پیرامون مدرسه‌بامدرسه،بتوان‌ یک نظام آموزش مدرسه‌ای پیشرفته‌تر بوجود آورد پس از نظری که به ابعاد و عوامل تغییر در نظام‌های آموزشی افکندیم،باید به این نکته‌ اشاره کنیم که اصولا از نظر«هوبرمان» روش‌های آموزشی بسیار کند تغییر می‌پذیرند و این متکی به تئوری سیستم‌ها است که طبق آن، نظامهای اجتماعی اصلا ثبات‌گرا هستند و پس تربیت،یک نحوه استقلالی از دولت‌ها قائل‌ گردیم و این مستلزم آن خواهد بود که باب‌ مراوده فکری میان صاحبان آراء در جوامع‌ مختلف گشوده شود،و چنین مجمعی،با تعیین‌ خصایص و ویژگیهایی که در یک انسان‌ مطلوب مورد نظر است،ضوابط و معیارهای‌ تعلیم و تربیت صحیح را فراهم آورد و مدارس‌ را بر آن ضوابط،منضبط گرداند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.