Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش غیر مستقیم

نویسنده:

(4 صفحه - از 16 تا 19)

کلید واژه های ماشینی : معلم ،آموزش ،اسلامی ،اصول ،انسان ،دانش‌آموزان ،خدا ،قبول ،آموزش غیرمستقیم ،جامعه ،تربیت ،اصول ذهنی ،رفتار ،انتقال ،انتقال اصول ذهنی مقبول ،فکر ،حق ،مقبول ،اصول ذهنی و ارزشهای مقبول ،ارزشهای ،معلم به‌غیراز آموزشهای عملی ،آموزش غیر‌مستقیم ،زندگی ،تعالیم اسلام ،تأثیر ،عمل ،اصول ذهنی افراد جامعه ،کلی ،اصول مقبول ذهنی ،انتقال ارزشهای فرهنگی جامعه

خلاصه ماشینی:

"»2 حال باید پرسید:این اصول ذهنی که تا این‌ حد در زندگی ما مؤثرند و جهت اعمال ما را معین می‌کنند،از کجا و به چه دلبیل وارد ذهن ما شده‌اند و چرا ما آنها را به‌عنوان اصول ثابت‌ پذیرفته‌ایم و آیا همواره ثابت خواهند ماند یا احتمال تغییر آنها نیز وجود دارد؟در پاسخ این‌ سوال‌ها،بودن این‌که بخواهیم وارد بحثهای‌ دقیق علمی بشویم و مکانیسم روانی و منطقی‌ این امر را تحلیل نماییم،بطور اجمال به‌ پاره‌ای از عوامل مؤثر در این زمینه اشاره‌ می‌کنیم: فطرت انسان به مقتضای خلقت خود،بطور فطری‌ به اصول خاصی معتقد است ولو بدانها توجهی‌ نداشته باشد. این ادب اسلامی‌ در ادبیات ما به‌صورت زیر درآمده است: نه‌چندان بخور،کز دهانت برآید نه‌چندان‌که از ضعف،جانت درآید یا اینکه در اخلاق اسلامی توصیه شده‌ است که بجای عیبجوئی از دیگران،به جستجو و رفع عیوب خود بپردازید: علی علیه السلام:من بحث عن عیوب الناس‌ فلیبدا بنفسه‌10هرکس که در جستجوی عیوب‌ مردم است باید اول از عیبهای خودش شروع‌ کند همین مضمون را به شکل دیگری در این‌ بیت می‌یابیم: همه حمال عیب خویشتنیم‌ طعنه بر عیب دیگران چه زنیم می‌توان گفت که این دو مورد و موارد بسیاری از این دست در فرهنگ ما،که درواقع‌ اصول راهنمای عمل می‌باشند،مأخوذ از تعالیم‌ اسلامی یا منطبق با آن هستند،گرچه به‌صورت‌ شعر یا ضرب المثل درآمده باشند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.