Skip to main content
فهرست مقالات

گذری به سرزمین نخل و دریا (گزارشی از استان بوشهر)

گزارشگر:

(21 صفحه - از 55 تا 75)

خلاصه ماشینی:

"بعنی‌ باید بدانند که در گوشه‌ای از این مملکت چه می‌گذرد و معلم‌ چگونه روزگار می‌گذراند؟و محصل حرفش چیست؟مسوولین‌ هم اگر نخوانند که دیگر وای‌به‌حال ما!وقتی آنها از بی‌وقتی‌ گله دارند و نمی‌رسند به استانها سربزنند،یعنی آن‌قدر هم وقت‌ ندارند که با این گزارش یک ساعت را در ادارات و مدارس‌ استانی بگذرانند و با معلمها،محصلها و مسوولین آنجا آشنا شوند؟»و حالا تو ای معلم،محصل،مسوول خوب و دلسوخته،با گنجی که نقشه‌اش را در اردوگاههای رامسر پیدا کردم،گنجی‌ که در سینه دشت پنهان است،گنجی که در هوا و دریا،موجی‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) سرگردان است،گنجی که شکاف سینه و قصه‌هایش نشانگر تشنگی اوست. مشکل اول این است که دانشجو و معلم را محدود به‌ کتاب می‌کنند و درنتیجه،چون به ارزشهای نظری و آگاهیهای‌ ضمنی اهمیتی داده نمی‌شود،معلم به شخصی تبدیل می‌شود که کتابی را محور قرار می‌دهد و فقط روی آن کار می‌کند. او ادامه می‌دهد:«خانم،آخر دانشجو را چه به سبزی پاک‌ کردن و سیب‌زمینی پوست کندن!»خواستم بگویم:مگر وقتی‌ ثبت‌نام کردید،مادهء 18 قوانین تربیت معلم را نخواندید که‌ می‌گوید:«دانشجو مکلف است در کلیه برنامه‌های آموزشی، فوق برنامه و فعالیتهای جنبی،پاکسازی محیط و بهداشت‌ محیط،تهیه مواد غذایی،بهداشت،تغذیه و طبخ و ادارهء کتابخانه‌ و آزمایشگاه و سایر موارد مربوطه به زندگی جمعی شبانه‌روزی‌ شرکت نماید؟»می‌گویند:«کاش ما هم مثل دانشگاههای‌ دیگر آزاد بودیم؟»می‌پرسم:«مگر شما وقتی اینجا آمدید، شبانه‌روزی بودن آن را قبول نکردید؟»سکوت می‌کنند. یکی از بچه‌ها می‌گوید:«خانم اگر مدرک ما را به مرحله لیسانس برسانند،خیلی خوب می‌شود!»و دوباره صدای رجایی است که پاسخ می‌دهد:«ادعا می‌کنم که‌ هرکس الان بتواند زود به این محرومیت خدمت کند،اگر به این‌ فکر باشد که لیسانس شود،خیانت کرده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.