Skip to main content
فهرست مقالات

فکر پایه در قصه و نمایشنامه (آموزشهای ادبی)

(2 صفحه - از 16 تا 17)

کلید واژه های ماشینی : قصه ،فکر پایه در قصه ،فکر پایه ،قصه و نمایش‌نامه ،فکر پایهء دوم ،آموزشهای ادبی ،پیام ،منطقه ،فکر پایهء اول ،پایهء ،بن اندیشه ،فکر پایهء اصلی ،منتقد ،مخاطبان غیرحاضر در دفتر مجله ،فکر پایه محلول در قصه ،اثر ،صحت ،جلسه ادبی ،هنری ،دفتر مجله ،اصلی ،طرح ،انتهای اثر ،بن اندیشه‌های آثارش ،مکاتب فکری ،آموزش‌های مستقیم ادبی ،معلمان و مخاطبان ،فکر پایه توجه ،اصالت فکری ،منطقه هاشورخوردهء دوم

خلاصه ماشینی:

"به‌ شکل زیر توجه کنید: (به تصویر صفحه مراجعه شود) جستجو تا رسیدن به آن سرچشمه‌ای است که‌ این بن اندیشه از آن اتخاذ می‌شود و البته انکار نمی‌کنیم که گاه چنین جستجویی نیازمند دقت‌ بیشتر در متن اثر و حتی دیگر آثار و یا بیوگرافی نویسنده می‌باشد. غالب بن اندیشه‌ها یا فکر پایه‌های نوع دوم‌ در مکاتب فکری،مذاهب و غیره،ظاهر یکسانی دارند و وقتی یک منتقد هنری در جریان آنالیزیک اثر به اندیشه‌ها برسد و توقف‌ کند،آیا می‌تواند یک نظر نهایی نسبت به‌ صحت یا عدم صحت و از آن گذشته،نسبت به‌ اصالت تام و تمام آن اثر بدهد؟ مسلما خیر،و این موضوع با مبانی‌ روشن‌تر می‌شود: فرض کنیم در جریان تجزیهء یک اثر،به این‌ فکر پایه برسیم که«دروغی کوچک اگر راه‌ رهایی از رنجی بزرگ باشد،مجاز است» منتقدی که به این بن اندیشه رسیده است،آیا می‌تواند در مورد اصالت یا عدم اصالت فکری‌ این قصه و صاحبش نظر قطعی بدهد؟بی‌تردید نمی‌تواند،زیرا که همین یک بن اندیشه در چندین مکتب یا شبه مکتب فکری،مجاز شمرده شده و حال‌آن‌که از نظر ارزش یا صحت بین خود آن مکاتب فکری مدون،تفاوت‌ وجود دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.