Skip to main content
فهرست مقالات

معرفت شناسان (7)

خلاصه ماشینی:

"این رویکرد راسل مجال را برای شک‌‌گرایی دربارة ‌ماهیت واقع واقعیت‌های مادی باز می‌گذارد‌، اما فرض می‌شود که این رویکرد، تفسیری از علم ارائه می‌کند که بسیاری از باورهای علمی بر اساس آن تفسیر صادق هستند. دیدگاه راسل در کتابش مسائل فلسفه این است که معرفت تجربی بر آشنایی مستقیم با داده‌های حسی مبتنی است‌، و اینکه خود ماده‌،‌ که ما دربارة آن فقط معرفت توصیفی داریم، باید به عنوان بهترین تبیین دادة حسی تلقی شود. این دیدگاه راسل‌،‌ به پدیدار شناسی شبیه است هر چند با آن یکسان نیست؛‌ زیرا نتیجه‌گیری او دربارة اشیای مادی این است که آنها مجموعه‌ای از محسوساتی هستند که از قوانین فیزیک پیروی می‌کنند و ذهن انسان به آنها به عنوان داده‌های حسی، معرفت از طریق آشنایی مستقیم دارد. راسل در معرفت انسانی با نظر به روساخت‌های باورهایی که به طور استنتاجی موجه‌اند، نتیجه گرفت که استقرای نامحدود عموما حافظ صدق نیست (و بدین وسیله او «معمای جدید استقرا»ی‌ نلسون گودمن را پیشنهاد کرد) راسل در اثر مطالعة‌ کارهای رایشنباخ Reichenbach)) و کینس (Keynes) در باب احتمالات به این نتیجه رسید که برخی «اصول موضوع»‌،‌‌ «برای فراهم کردن احتمالات مقدم لازم برای توجیه استقرا» مورد نیاز است‌، و اضافه کرد که تنها توجیه ممکن برای باور کردن این اصول موضوع‌، نه بداهت آنها‌، بلکه عبارت است از انسجام مجموع باورهای فرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.