Skip to main content
فهرست مقالات

روشهای ایجاد رفتارهای مطلوب تازه در دانش آموزان (روشهای تغییر رفتار) (روانشناسی)

نویسنده:

(6 صفحه - از 22 تا 27)

کلید واژه های ماشینی : رفتار، دانش‌آموز، کودک، تقویت، روش، معلم، آموزش، تعمیم، یادگیری از راه مشاهده، تقلید

خلاصه ماشینی:

"پس از تعیین ویژگیهای رفتار نهایی،معلم‌ باید یکی از روشهای آموزش رفتارهای تازه را که با هدف آموزشی او تناسب بیشتری دارد، انتخاب و مورد استفاده قرار دهد. متخصصان یادگیری اظهارنظر کرده‌اند که‌ یادگیری از راه مشاهده نیازی به تقویت ندارد، یعنی به صرف این که شخصی رفتار شخص‌ دیگری را مورد مشاهده قرار داد،عناصری از آن‌ رفتار را خواهد آموخت،و تقویت به صورت یک‌ عامل انگیزشی عمل می‌کند و شخص را وا می‌دارد تا آنچه را که از راه مشاهده یاد گرفته‌ است،به عمل درآورد. با این حال،تقویت یکی از اجزاء مهم یادگیری از راه مشاهده است،چه این‌ تقویت بر نحوهء یادگیری یادگیرنده تاثیر بگذارد، و چه به صورت یک عامل انگیزشی موجب بروز رفتار یاد گرفته شده در عمل آشکار او شود. معلم به منظور شکل دادن رفتاری مطلوب در دانش‌آموز،جزیی از آن رفتار را که از قبل در خزانهء رفتار دانش‌آموز موجود است،با فن تقویت‌ تفکیکی،مورد تقویت قرار می‌دهد و به تدریج آن‌ جزء ساده رفتار را به سوی رفتار نهایی شکل‌ می‌دهد. مثلا اگر کودکی در حضور گربه،علاوه بر نام‌ «گربه»نامهای دیگری چون«سگ»یا«گوسفند»را نیز به کار برد،این کودک تعمیم پاسخ نامناسب‌ می‌دهد و این نشان‌دهندهء آن است که هنوز مفهوم‌ گربه را به خوبی یاد نگرفته است. برای کمک به‌ این کودک در آموزش مفهوم درست گربه،باید از روش تقویت تفکیکی استفاده کنیم. تعمیم پاسخ و تقویت تفکیکی محرک: (به تصویر صفحه مراجعه شود) اگر کودکی که تازه با مفهوم گربه آشنا شده‌ است،علاوه بر گربه،حیوانات دیگری چون سگ‌ و گوسفند را نیز با واژه«گربه»بنامد،مفهوم گربه‌ را به خوبی یاد نگرفته است و تعمیم پاسخ‌ نامناسب داده."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.