Skip to main content
فهرست مقالات

روشهای تغییر رفتار: روشهای نگهداری رفتارهای مطلوب

(5 صفحه - از 12 تا 16)

کلید واژه های ماشینی : رفتار، تقویت، معلم، دانش‌آموزان، نسبی، برنامهء نسبی ثابت، برنامه، برنامهء تقویت نسبی متغیر استفاده، تقویت ناپیاپی، روشهای تغییر رفتار، برنامهء فاصله‌ای ثابت، روش تقویت ناپیاپی تقویت، تقویت تصادفی و رفتار خرافی، رفع مشکل کم‌کاری دانش‌آموزان، امتحانات، برنامهء تقویت نسبی، برنامهء نسبی ثابت تقویت، رفتار خرافی، تقویت پیاپی، اسکینر، برنامهء نسبی متغیر، برنامهء فاصله‌ای متغیر، تکالیف، برنامهء نسبی ثابت استفاده، پیاپی، تقویت ناپیاپی رفتار، برنامهء تقویت، روشهای نگه‌داری رفتارهای مطلوب، برنامهء فاصله‌ای ثابت استفاده، برنامهء فاصله‌ای متغیر استفاده

خلاصه ماشینی: "با این حال،از آنجا که ممکن است‌ یافته‌های پژوهشی بالا در مورد تمام تکالیف و همهء افراد به نحو یکسان صدق نکند،مشکل‌ است بتوانیم تعیین کنیم که چه نوع برنامه‌ای از نظر میزان پاسخها مناسب‌ترین برنامه است، زیرا هدف اساسی کاربرد تقویت ناپیای،به‌ دنبال تقویت پیاپی،کنار نهادن تدریجی تقویت‌ است بهتر است بعد از کنار گذاشتن برنامهء تقویت پیاپی،با یک برنامهء تقویت نسبی با نسبت کم شروع کنیم و بعد به تدریج بر این‌ نسبت بیفزاییم تا این‌که سرانجام بتوانیم‌ تقویت را به کلی کنار بگذاریم. برنامهء نسبی متغیر5 در این برنامه از قبل تعیین نمی‌شود که‌ دانش‌آموز بعد از دادن چند پاسخ یا انجام چند واحد کار،تقویت خواهد شد،اما به او گفته‌ می‌شود که دیر یا زود تقویت دریافت خواهد کرد. وقتی معلم بدون تعیین تعدادتمرینهایی که‌ دانش‌آموزان باید انجام دهند تا تقویت دریافت‌ کنند،از آنها می‌خواهد مرتبا تمرینهای تعیین‌ شده را انجام دهند و هر بار یک دانش‌آموز را بطور تصادفی انتخاب می‌کند و او را تقویت‌ می‌نماید و در نتیجه دانش‌آموزان از پیش‌ نمی‌دانند که چه وقت مورد تقویت معلم قرار خواهند گرفت،در این صورت برنامهء تقویتی‌ معلم یک برنامهء نسبی متغیر است. یا اگر برای رفع مشکل کم‌کاری‌ دانش‌آموزان و دانشجویان در ضمن سال‌ تحصیلی معلمان تصمیم بگیرند که در طول‌ سال،بطور غیرمنتظره،چندین امتحان از آنها (به تصویر صفحه مراجعه شود) روشهای تغییر رفتار به عمل آورند،این امر سبب خواهد شد که‌ دانش‌آموزان و دانشجویان بطور مرتب‌ درسهای خود را مطالعه کنند و همیشه برای‌ امتحانات معلم آماده باشند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.