خلاصه ماشینی:
"نظام آموزشی کشور ما، حتی در سطوح عالی دانشگاهی و به ویژه در علوم انسانی، پیوند استواری با پژوهش برقرار نساخته و در عمل، همچنان بر انتقال مفاهیم و یادگیری و به خاطر سپاری آنها تأکید میورزد و دانش پژوهان را به سوی تحقیق و پژوهش برنمیانگیزد.
با این همه، عواملی گوناگون گزینه دیگری فراروی بسیاری از دانشپژوهان نهاده و آنان را به جای پژوهش، به عرصه انتقال معارف دیگران از راه ترجمه کشانده است.
شایستگی و بایستگی ترجمه متون معتبر تردیدناپذیر است؛ اما آنچه جای نگرانی است، اقبال فزاینده به امر ترجمه است که بیم آن میرود، رفته رفته، عرصه را بر پژوهشهای نو تنگ کند و حتی در محافل معتبر علمی نیز ترجمه را در جایگاهی فراتر از آنچه در خور آن است، بنشاند.
بهره برداری از شبکه ارتباطی جهانی (اینترنت) نیز در عمل کمک چندانی به امر پژوهش نکرده است؛ در بسیاری از مراکز علمی، بهترین استفاده از این وسیله ارتباطی از حد روزنامه خوانی فراتر نمیرود!"