Skip to main content
فهرست مقالات

روش های تغییر رفتار: روشهای منفی کاستن رفتارهای نامطلوب

نویسنده:

(4 صفحه - از 26 تا 29)

کلید واژه های ماشینی : رفتار، خاموشی، رفتار نامطلوب، روش، تقویت، معلم، دانش‌آموز، مطلوب، تنبیه، تغییر رفتار

خلاصه ماشینی:

"برای مثال،معلمی که متوجه می‌شود توجه بیش از حد او منجر به لوس شدن دانش‌آموز شده است،توجه‌ خود را از او می‌گیرد و بدین طریق رفتار نامطلوب را در او خاموش‌ می‌سازد. منحنی خط پایهء این رفتار نشان می‌دهد که در طول 10 روز که دانش‌آموز به دقت مورد مشاهده قرار گرفت،رفتار نامطلوب او به‌طور متوسط در هر جلسه 8 بار رخ می‌داد(به شکل روبرو نگاه کنید). در این مرحله از آزمایش،از میران رفتار نامطلوب‌ دانش‌آموز به سرعت کاسته شد و در مدت 9 روز که روش خاموشی به‌ کار گرفته شد،میانگین مشاجرات از 8 بار به یک بار در هر جلسه‌ کاهش یافت. (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به مثالهای بالا،روش خاموشی یک رفتار نامطلوب‌ اگر همراه با روش تقویت رفتارهای مطلوب به کار رود،مؤثرتر است. هرچند که روش خاموشی،یکی از روشهای ملایم کاهش‌ رفتار است که در مقایسه با روشهای خشن کاهش رفتار،مانند تنبیه، عوارض جانبی نامطلوب کمتری دارد،بااین‌حال این روش،به ویژه‌ اگر با روش تقویت رفتارهای مطلوب جانشین همراه نباشد،خالی از مشکل نیست. البته باید توجه داشت‌ که روش محروم کردن در صورتی موفقیت‌آمیز است که فرد را از محلی‌ که در آن تقویت می‌شود،(دوست دارد در آنجا بماند)به محل دیگری‌ که در آن تقویت دریافت نخواهد کرد،(دوست ندارد به آنجا برود) بفرستیم؛در غیر این صورت،این روش ممکن است نتیجهء عکس بدهد و باعث افزایش رفتار نامطلوب دانش‌آموز گردد. شرط استفاده از روش جریمه کردن آن است که فرد قبلا مدتی‌ تقویت شده باشد تا بعد بتوان مقداری از تقویت‌کننده‌های دریافتی او را،پس از انجام کار خلاف،از او پس گرفت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.