Skip to main content
فهرست مقالات

ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در دوره ابتدایی

نویسنده:

(5 صفحه - از 36 تا 40)

کلید واژه های ماشینی : ارزشیابی، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان، دانش‌آموزان، معلم، امتحان، نمرات، ارزشیابی مستمر، دبیرستان، کلاس، ترس

خلاصه ماشینی:

"با توجه به مطالب بالا می‌توانیم‌ ارزشیابی را به صورت زیر خلاصه کنیم: قضاوت براساس یک یا چند معیار+اندازه‌گیری-ارزشیابی هدف از ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در واقع این‌ است که،تحقق و یا عدم تحقق هدفهای تربیتی کنترل شود. برای روشن شدن مطلب مثالی ذکر می‌کنیم: فرض کنیم معلم کلاس پنجم ابتدایی،در اولین روز سال‌ تحصیلی به دانش‌آموزان خود می‌گوید:«بچه‌ها،چیزی که برای من‌ اهمیت دارد،این است که شما اصول و مفاهیم را به خوبی یاد بگیرید و چگونگی کاربرد آنها را نیز بدانید. اما در پایان سه‌ماهء اول سال تحصیلی،معلم، برخلاف گفتهء خود،تعدادی سؤال در مورد مطالب کم‌اهمیت و صرفا (به تصویر صفحه مراجعه شود) حفظکردنی طرح می‌کند و در جلسهء امتحان آنها را به دانش‌آموزان‌ می‌دهد تا پاسخ دهند. همین اندازه یادآور می‌شویم که معلم باید بطور دقیق، (به تصویر صفحه مراجعه شود) هدفهای خود را تعیین کرده و بطور روشن آنها را تعریف کند. علت دوم برای توجیه واقعیت فوق الذکر این است که وقتی‌ دانش‌آموزی برای یک یا دو بار زرنگ و بااستعداد تشخیص داده شد، نظر معلم یا معلمان نسبت به او مثبت خواهد شد و عملکردهای بعدی او را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد. برای تأئید این گفته کافی است به پروندهء دانش‌آموزان ممتاز و ضعیف چند مدرسه‌ مراجعه کنیم و نمرات آنها را در امتحانات نهایی نیز درنظر بگیریم. نگارنده‌ شخصا این جمله را از زبان یکی از دانش‌آموزان دورهء دبیرستان شنیده‌ است«حاضرم تا فردا بمیرم و امتحان ندهم!»بدیهی است که این‌ دانش‌آموز اگر چیزی هم بلد باشد به هنگام امتحان از یاد خواهد برد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.