Skip to main content
فهرست مقالات

ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در دوره ابتدایی

نویسنده:

(5 صفحه - از 36 تا 40)

کلید واژه های ماشینی : ارزشیابی ،ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان ،دانش‌آموزان ،معلم ،امتحان ،اوراق ،نمرات ،مداد ،ارزشیابی مستمر ،دبیرستان ،کلاس ،ترس ،آموزش ،هدفهای تربیتی ،نوک مداد ،هدفهای ،دانش‌آموزان در دوره ابتدایی ،سؤالاتی ،ارزشیابی اوراق دانش‌آموزان ،شکست ،ارزشیابی تشخیصی ،رفتار ،رفتار معلم ،نمرات دانش‌آموزان به‌هنگام امتحان ،روز سال تحصیلی به دانش‌آموزان ،تعریف ،ارزشیابی مقطعی ،تعیین تعداد نمره‌هایی ،عمل ،قبول

خلاصه ماشینی:

"با توجه به مطالب بالا می‌توانیم‌ ارزشیابی را به صورت زیر خلاصه کنیم: قضاوت براساس یک یا چند معیار+اندازه‌گیری-ارزشیابی هدف از ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در واقع این‌ است که،تحقق و یا عدم تحقق هدفهای تربیتی کنترل شود. برای روشن شدن مطلب مثالی ذکر می‌کنیم: فرض کنیم معلم کلاس پنجم ابتدایی،در اولین روز سال‌ تحصیلی به دانش‌آموزان خود می‌گوید:«بچه‌ها،چیزی که برای من‌ اهمیت دارد،این است که شما اصول و مفاهیم را به خوبی یاد بگیرید و چگونگی کاربرد آنها را نیز بدانید. اما در پایان سه‌ماهء اول سال تحصیلی،معلم، برخلاف گفتهء خود،تعدادی سؤال در مورد مطالب کم‌اهمیت و صرفا (به تصویر صفحه مراجعه شود) حفظکردنی طرح می‌کند و در جلسهء امتحان آنها را به دانش‌آموزان‌ می‌دهد تا پاسخ دهند. همین اندازه یادآور می‌شویم که معلم باید بطور دقیق، (به تصویر صفحه مراجعه شود) هدفهای خود را تعیین کرده و بطور روشن آنها را تعریف کند. علت دوم برای توجیه واقعیت فوق الذکر این است که وقتی‌ دانش‌آموزی برای یک یا دو بار زرنگ و بااستعداد تشخیص داده شد، نظر معلم یا معلمان نسبت به او مثبت خواهد شد و عملکردهای بعدی او را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد. برای تأئید این گفته کافی است به پروندهء دانش‌آموزان ممتاز و ضعیف چند مدرسه‌ مراجعه کنیم و نمرات آنها را در امتحانات نهایی نیز درنظر بگیریم. نگارنده‌ شخصا این جمله را از زبان یکی از دانش‌آموزان دورهء دبیرستان شنیده‌ است«حاضرم تا فردا بمیرم و امتحان ندهم!»بدیهی است که این‌ دانش‌آموز اگر چیزی هم بلد باشد به هنگام امتحان از یاد خواهد برد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.