Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی مسئله آموزش عالی در کشورهای جهان سوم

نویسنده:

(7 صفحه - از 71 تا 77)

کلید واژه های ماشینی : آموزش، کشورهای جهان سوم، آموزش عالی در کشورهای جهان، دانش‌آموزان، مشاغل، اجتماعی، معلمین، دانشگاه، دانشجو، متوسطه

خلاصه ماشینی: "بیشتر است یا دکترای علوم هسته‌ای، طراح هواپیماهای پیشرفته و مافوق صوت،و سایر رشته‌های فوق تخصصی که کشورهای‌ جهان سوم حتی مراحل اولیهء آنها را نیز پشت‌ سر نگذاشته‌اند؟و راستی آیا این«خوردن نان‌ خود و هم زدن دیگ حلیم همسایه نیست؟!آیا وقت آن نرسیده است که دست‌اندرکاران و برنامه‌ریزان این کشورها به خود آیند و بجای‌ پرداختن به طرحهای موقت و راه‌حلهای‌ زودگذر،زمینه‌های تحولی اساسی را جستجو کنند؟آیا هنوز مسؤولین و طراحان،برنامه‌های‌ درازمدت در کشورهای جهان سوم،ضرورت‌ «انقلاب در تمامی ارکان اجتماعی،سیاسی، اقتصادی،آموزشی و فرهنگی»را درنیافته‌اند و همچنان به جابجا کردن اصول و روشهای‌ پیشین دلخوش داشته‌اند؟آیا هرگز از خود پرسیده‌اند:چگونه می‌توان در شرایطی که‌ تمامی ساختارهای اجتماعی،اقتصادی، فرهنگی و ارزشی جامعه،جوانان را به مشاغل‌ اداری ترغیب می‌کنند،از آنها خواست که‌ خلاف جریانات اجتماعی حرکت کنند و یا از خودگذشتگی بسیار به نیازهای کشورشان‌ بیاندیشند؟!نیازهایی که یا غالبا ناشناخته و ناگفته مانده‌اند و یا اگر هم جایی سخنی از آنها (به تصویر صفحه مراجعه شود) به میان آمده،بسیار سریع و ناسنجیده عنوان‌ شده است و راستی چگونه می‌توان از جوانان‌ سالم و بااستعداد و پرتلاش انتظار داشت که‌ علی‌رغم ملاکهای ارزشی جامعه،بر اصالت‌ مدرک،چو خفقان‌آور مصرف‌گرایی و رفاه‌ طلبی،اشتیاق عمومی به احراز مشاغل دولتی، هو و جنجال مشاغل عالی و... به موازات این امر،مسؤولین و دست‌اندرکاران آموزش و پروش کشورها مؤظفند که ضمن بهره‌گیری از بهترین مواد آموزشی و بالا بردن کیفیت علمی و فرهنگی‌ دانش‌آموزان،آنها را برای پذیرش‌ مسؤولیتهای متعددی که جامعه فردا به‌ عهده‌شان خواهد گذارد،آماده کنند زمانی که‌ معلمین با برنامه‌ریزی‌های طویل المدت کشور و همچنین شیوه‌های ایجاد اشتغال،روشهای‌ تقسیم عادلانه و متناسب نیروی انسانی در مراکز مختلف کار،و میزان نیاز جامعه به هر یک از رشته‌های تحصیلی(در مقاقطع متوسطه‌ و عالی)آشنایی کافی داشته باشند،می‌توانند دانش‌آموزان را در مسیر مطلوب هدایت کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.