Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی مسئله آموزش عالی در کشورهای جهان سوم

نویسنده:

(7 صفحه - از 71 تا 77)

کلید واژه های ماشینی : آموزش عالی ،کشورهای جهان سوم ،جهان سوم ،عالی ،متوسطه ،تحصیل در دانشگاه ،آموزش متوسطه ،پذیرش دانشجو ،مراکز آموزش عالی ،میزان پذیرش دانشجو ،سوم ،ورود به دانشگاه ،میزان پذیرش دانش‌آموزان ،کشورهای صنعتی ،مقطع متوسطه ،نظام آموزشی ،برنامه‌ریزان آموزشی ،طرحهای آموزشی ،رشته‌های تحصیلی ،مشکلات اجتماعی ،نیازهای اجتماعی ،ادامهء تحصیل ،میزان پذیرش ،بازار کار ،مراکز آموزش ،ساختار اجتماعی ،نهادهای فرهنگی ،سایر کشورها ،نیروی انسانی ،نیروی کار

خلاصه ماشینی:

"بیشتر است یا دکترای علوم هسته‌ای، طراح هواپیماهای پیشرفته و مافوق صوت،و سایر رشته‌های فوق تخصصی که کشورهای‌ جهان سوم حتی مراحل اولیهء آنها را نیز پشت‌ سر نگذاشته‌اند؟و راستی آیا این«خوردن نان‌ خود و هم زدن دیگ حلیم همسایه نیست؟!آیا وقت آن نرسیده است که دست‌اندرکاران و برنامه‌ریزان این کشورها به خود آیند و بجای‌ پرداختن به طرحهای موقت و راه‌حلهای‌ زودگذر،زمینه‌های تحولی اساسی را جستجو کنند؟آیا هنوز مسؤولین و طراحان،برنامه‌های‌ درازمدت در کشورهای جهان سوم،ضرورت‌ «انقلاب در تمامی ارکان اجتماعی،سیاسی، اقتصادی،آموزشی و فرهنگی»را درنیافته‌اند و همچنان به جابجا کردن اصول و روشهای‌ پیشین دلخوش داشته‌اند؟آیا هرگز از خود پرسیده‌اند:چگونه می‌توان در شرایطی که‌ تمامی ساختارهای اجتماعی،اقتصادی، فرهنگی و ارزشی جامعه،جوانان را به مشاغل‌ اداری ترغیب می‌کنند،از آنها خواست که‌ خلاف جریانات اجتماعی حرکت کنند و یا از خودگذشتگی بسیار به نیازهای کشورشان‌ بیاندیشند؟!نیازهایی که یا غالبا ناشناخته و ناگفته مانده‌اند و یا اگر هم جایی سخنی از آنها (به تصویر صفحه مراجعه شود) به میان آمده،بسیار سریع و ناسنجیده عنوان‌ شده است و راستی چگونه می‌توان از جوانان‌ سالم و بااستعداد و پرتلاش انتظار داشت که‌ علی‌رغم ملاکهای ارزشی جامعه،بر اصالت‌ مدرک،چو خفقان‌آور مصرف‌گرایی و رفاه‌ طلبی،اشتیاق عمومی به احراز مشاغل دولتی، هو و جنجال مشاغل عالی و... به موازات این امر،مسؤولین و دست‌اندرکاران آموزش و پروش کشورها مؤظفند که ضمن بهره‌گیری از بهترین مواد آموزشی و بالا بردن کیفیت علمی و فرهنگی‌ دانش‌آموزان،آنها را برای پذیرش‌ مسؤولیتهای متعددی که جامعه فردا به‌ عهده‌شان خواهد گذارد،آماده کنند زمانی که‌ معلمین با برنامه‌ریزی‌های طویل المدت کشور و همچنین شیوه‌های ایجاد اشتغال،روشهای‌ تقسیم عادلانه و متناسب نیروی انسانی در مراکز مختلف کار،و میزان نیاز جامعه به هر یک از رشته‌های تحصیلی(در مقاقطع متوسطه‌ و عالی)آشنایی کافی داشته باشند،می‌توانند دانش‌آموزان را در مسیر مطلوب هدایت کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.