Skip to main content
فهرست مقالات

اخلاق: شوخی

نویسنده:

(6 صفحه - از 16 تا 21)

خلاصه ماشینی:

"» (علی علیه السلام) پس در شوخی،علاوه بر رعایت شرایط قبلی(انگیزه،مواد، کیفیت اداء،رعایت موقعیت مخاطب)،باید این شرط مهم را نیز در نظر داشت و از شوخی زیاد احتراز جست. » (علی علیه السلام) ج-جسارت دیگران:گفته شد که اگر شوخی از حد بگذرد،یا بدون رعایت شرایط آن انجام شود،مثلا با الفاظی رکیک یا بدون‌ در نظر گرفتن سن و شخصیت مخاطب ادا شود،باعث سبکی و بی‌آبرویی فرد می‌شود،ولی باید دانست که چه‌بسا طرف مقابل نیز در مقام تلافی و جبران برآید و او را مورد اهانت قرار دهد. » نتیجه این‌که به دلیل عم رعایت حدود و شرایط شوخی بجا: هزل آیت ز رخ فروریزد وز فزونیش دشمنی خیزد توجه به این نکته مخصوصا برای معلمان و مربیانی که از (به تصویر صفحه مراجعه شود) شوخی به عنوان روشی مؤثر در تعلیم و تربیت استفاده می‌کنند،حائز اهمیت است. قابل ذکر است،آثاری که گفته شد همه ناشی از شوخی‌های بی‌جا و بویژه،شوخی‌های بیش از اندازه‌ می‌باشد و هرگز بدین معنا نیست که انسان نباید بخندد و شوخی کند، بلکه به‌عکس،شوخی کردن و خوشزبانی،با رعایت این حدود و شرایط،نه تنها ناپسند نبوده که بسیار پسندیده و نیکوست،و سیره و روش پیشوایان معصوم ما نیز چنین بوده است،تا جایی که پیامبر(ص) را بذله‌گوترین مردم نامیده‌اند. آثار شوخی بی‌جا: 1)بعد درونی الف-سستی اراده ب-سبک‌مغزی ج-تضعیف ایمان 2)بعد اجتماعی الف-قطع دوستی و ایجاد دشمنی ب-از بین رفتن وقار و هیبت ج-جسارت دیگران -شوخی زمانی به عنوان روشی مؤثر در تعلیم و تربیت خواهد بود که باعث جرأت و جسارت دانش‌آموزان و شکستن حرمت معلم‌ نشود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.