خلاصه ماشینی:
"از جمله اینکه: در جامعهء کنونی مقام معلم و دانشپژوه در چه جایگاهی قرار دارد؟ آیا داشتن علم و کسب آن،تحسین جامعه را برخواهد انگیخت؟ به عبارت دیگر،منزلت اجتماعی معلمان در چه مرتبهای قرار دارد؟ آیا همانطور که مارکسیستها معتقدند،جامعه به علم،تنها به عنوان ارزش ابزاری مینگرد؟و یا علم را هم دارای ارزش ذاتی میداند؟ البته طرح اینگونه مطالب نیاز به تحقیق و کاوش جدی دارد، ولی در این مختصر،به یک نکته میتوان اشاره کرد و آن،اینکه هنوز هم بعد از گذشت ده سال از انقلاب،کسب علم برای گرفتن مدرک اعتبار دارد و نه برای علم به عنوان روشن شدن خود و کشف حقیقت.
یکی از استادان علوم انسانی چند سال پیش از انقلاب روزی به من گفت: «فلانی این درسی که ما میدهیم،چه ارزشی دارد که روزهای تعطیل، هم استاد خوشحال است و هم دانشجو؟و همه شب عید که تقویم سال آینده را میخرند،اول روزهای تعطیل آن را شماره میکنند؟»1 اینکه چه باید کرد تا علم به معنی واقعی حرمت یابد،بحث مبارکی است که صاحبنظران جامعه باید به طور جدی به آن بپردازند و موانع آن را دریابند."