خلاصه ماشینی:
"4-ارزشیابی به عنوان نظامی برای کنترل کیفی که به موجب آن،در هر مرحله از جریان یاددهی و یادگیری مشخص میشود که آیا این جریان و فعالیت مؤثر و کارآمد بوده است یا خیر؟و اگر پاسخ منفی است،چه باید کرد که تا دیر نشده،جریان یاددهی و یادگیری به صورت مثبت و مؤثری تغییر کند.
اگر وظیفه ارزشیابی را کمک به جریانهای یاددهی و یادگیری بدانیم و بخواهیم در بهبود وضع تدریس معلم و یادگیری دانشآموزان مؤثر واقع شود،نباید فقط به آن نوع ارزشیابیها تکیه کنیم که وقتی کار از کار گذشته است،اتفاق میافتد،بلکه باید ارزشیابی هنگامی صورت گیرد که امر یاددهی، یادگیری در جریان است و فرصت برای اصلاح و تغییر وجود دارد.
در ارزشیابی تکوینی منظور این نیست که به فراگیر صرفا نمره بدهیم و به آن قانع باشیم، بلکه با استفاده از نتایج امتحان میخواهیم به یادگیری فراگیر کمک کنیم و هم فرآیند تدریس را به جهاتی سوق دهیم که وی به مهارتهای لازم برسد."