Skip to main content
فهرست مقالات

روشهای رویارویی معلم و شاگرد در کلاس (2)

نویسنده:

(4 صفحه - از 54 تا 57)

کلید واژه های ماشینی : معلم، روشهای رویارویی معلم و شاگرد، پیام، دانش‌آموز، رفتار، شاگرد در کلاس، انواع پیامهای رویارویی معلم، پیامهای رویارویی معلم و دانش‌آموز، ارزیابی، کلاس (

خلاصه ماشینی:

"راستی آیا این نوع پیامها به نظرتان آشنا نمی‌آیند؟!این مثالها و بسیاری دیگر که هر روز دانش‌آموزان را در معرض بمباران خود قرار می‌دهند،به آنها می‌فهمانند که رفتارشان‌ مورد تأیید معلم نبوده و باید این‌گونه رفتار را ترک کنند. اوضاع عجیب و غریب و در عین حال ضد و نقیضی است!در واقع در جای آنکه معلم‌ بتواند با استفاده از جملاتی که در هنگام‌ رویارویی با دانش‌آموزان بکار می‌گیرد، رفتار غلط آنها را تغییر دهد،گرفتار شرایطی‌ می‌شود که با بچه‌ها دست به لجبازی می‌زند و از طرفی،دانش‌آموزان نیز به آزار و تمسخر معلم می‌پردازند و این طریق،بر روابط میان معلم و شاگرد تأثیر منفی می‌گذارند،و گاهی نیز در این جریان،دانش‌آموز دچار لطمهء روحی می‌شود و غرور و اعتماد به نفس‌ خود را از دست می‌دهد. برای آنکه بتوانید این احساس خود را در قالب یک پیام به دانش‌آموز مذکور انتقال دهید،می‌توانید از یکی از انواع«تو- پیام»ها استفاده کنید:(نمودار شماره 1) نمودار 1 (به تصویر صفحه مراجعه شود) اگر می‌خواستید جملهء مناسب با احساس‌ خود انتخاب کنید و دقیقا آنچه را که در درون‌تان اتفاق افتاده،نشان دهید، می‌بایست از یک«من-پیام»استفاده‌ می‌کردید و مثلا می‌گفتید:«من به خاطر رفتار تو مضطرب و عصبی شده‌ام!» زمانی که از«تو-پیام»استفاده‌ می‌کنید،در واقع نسبت به آن نیاز و خواسته‌ای که دانش‌آموز را واداشته تا چنان‌ رفتاری از خود نشان دهد،بی‌اهمیتی‌ نموده‌اید و صرفا ناراحتی و اضطراب خود را منعکس ساخته‌اید. دانش‌آموزان این نوع جملات را که همگی از انواع«تو-پیام»محسوب می‌شوند،به‌عنوان‌ سرزنش و ارزیابی منفی خود تلقی می‌کنند و می‌فهمند که رفتارشان از نظر معلم نامطلوب‌ بوده و به آنها امر شده که آن رفتار را تکرار نکنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.