خلاصه ماشینی:
"عمدهترین مسئلهایکه در تعیین و تشریح این معنی ما را یاری خواهد کرد و درحقیقت کانال دستیابی به پاسخ ضرورت یا عدم ضرورت تغییر بنیادی نظام آموزش و پرورش میباشد،کشف،بیان و بررسی اشکالات و تنگناهای موجود است.
اگر به خاطر داشته باشید،در آغاز این سلسله مطالب،سئوال شده بود که به نظر شما نظام آموزش و پرورش یعنی چه؟هرچند بحث ما بیشتر پیرامون مسائل و مشکلات موجود است،اما بد نیست به چند پاسخ از سئوال فوق توجه شود.
*معلم دبیرستان با 16 سال سابقهء تدریس: تغییر نظام عبارت است از دگرگونی بنیادی در آموزش و پرورش که مبتنی بر نیازهای واقعی کشور به نیروی انسانی متعهد و متخصص باشد.
*معلم راهنمایی با 6 سال سابقهء تدریس: دگرگونی بنیادی در قوانین و آئیننامهها و مواد درسی و جذب صحیح دانشآموز در مقاطع مختلف،و تربیت معلم؛آنچنانکه شایستهء جمهوری اسلامیباشند و در تمام موارد هدف اصلی الله باشد.
*معلم ابتدایی با یک سال سابقهء تدریس: نظامی که نیرویی را پرورش دهد و این نیرو بتواند بعد از مدت دوازده سال از قوه به فعل درآید،ارزشی ندارد و باید دگرگون شود.
نکتهء قابلتوجه در این پرسشنامهها این است که اکثریت قریب به اتفاق در پاسخ به این سئوال که آیا تغییر بنیادی نظام آموزش و پرورش کشور ضروری است؟گفتند:«بله»و اما در پاسخ به این سئوال که مهمترین ایرادهایی که به نظام کنونی آموزش و پرورش دارید،کدامند؟پاسخهای مشروحتر و گاه پراکندهای ارائه شده است که عمدهترین آنها به شرح زیر میباشد: *معلم راهنمایی با 6 سال سابقهء تدریس: 1-دروس بایستی جذابیت بیشتری داشته باشد و دانشآموزان را به فکر و عمل وادار کند."