Skip to main content
فهرست مقالات

مسأله کشته شدن گاو آپیس به دست کمبوجیه

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : کمبوجیه ،آپیس ،گاو آپیس ،گاو آپیس بدست کمبوجیه ،مصریان ،گاو آپیس به دست کمبوجیه ،کتیبه ،هرودوت ،تابوت آپیس زمان کمبوجیه ،بدست کمبوجیه ،کتیبه‌های قبر و تابوت آپیس ،تاریخ ،آرامگاه ،مصریان بدست کمبوجیه ،ممفیس ،داریوش ،قبر و تابوت آپیس زمان ،کتاب ،جشن ،گاو آپیس مصریان ،معبد ،زمان کمبوجیه بخاک سپرده‌شده ،ایران ،کتیبه زمان کمبوجیه ،پادشاهی ،سنگ قبر ،گاو آپیس اول ،داریوش گاو آپیس ،سنگ قبر آپیس ،آرامگاه گاو آپیس

خلاصه ماشینی:

"با این ترتیب چگونه میتوان باور داشت که کمبوجیه آپیس را مجروح‌ و کشته باشد و کاهنان مصری،جسد آن را پنهان از کمبوجیه،بخاک سپرده باشند این دعوی مصریان و همچنین،نوشتهء هرودوت و سایر مورخان قدیم، مبنی بر اینکه گاو مقدس مصریان بدست کمبوجیه کشته شده،از نظر اصول‌ مذهبی و معتقدات خود مصریان هم قابل قبول نیست زیرا مصریان معتقد بودند که یک خدا در یک زمان هرگز بصورت دو حیوان تجلی نمی‌کرده است‌18 بنابراین نتیجه میگیریم هنگامی که کمبوجیه بمصر بازگشته است و مصریان‌ بخاطر ظهور گاو آپیس جشن گرفته بودند یک گاو آپیس بیشتر وجود نداشته‌ و اگر این گاو بودکه که بدست کمبوجیه کشته شده لامحاله بایستی مدتها مصریان از داشتن خدای خود محروم می‌بوده‌اند ولی بموجب کتیبه قبر آپیسی‌ که در سال چهارم سلطنت داریوش کبیر(بسال 518 ق م)در گذشته و آن‌ کتیبه اکنون در موزه لوور پاریس موجود است(شماره 357)میدانیم، این آپیس در سال پنجم پادشاهی کمبوجیه(525 ق م)یعنی در حدود 15 ماه‌ قبل از مرگ آپیس اولی بدنیا آمده است‌19و از اینجا معلوم میشود پس از مرگ گاو آپیس اول،مصریان ظهور آپیس دوم را جشن گرفته‌اند؛بنابراین‌ باید گفت در این هنگام گاو آپیس اول مرده بوده و آپیس دوم هم بطوریکه میدانیم‌ تا سال 518 قبل از میلاد یعنی تا هفت سال بعد زنده بوده؛پس جشنی که‌ مورخان بدان اشاره کرده‌اند جشن آپیس دوم بوده است و موضوع کشته شدن آن هم‌ بدست کمبوجیه نه تنها با حقیقت تاریخی تطبیق نمی‌کند،بلکه دعوی بی‌اساسیست‌ که مصریان مغلوب از روی کینه‌توزی نسبت بایرانیان فاتح جعل نموده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.