Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش ابتدایی: پرسیدن عیب نیست ...

(5 صفحه - از 35 تا 39)

کلید واژه های ماشینی : تشدید، فارسی، معلمان، علامت تشدید، مصوت، تدریس، مشدد تلفظ، زبان فارسی قدیم حرف مشدد، مشدد، حرف هم‌شکل

خلاصه ماشینی:

"تشدیدگذاری کلمه‌ها معلمان ابتدائی در رابطه با«علامت تشدید کلمه‌ها»اغلب‌ پرسشهایی می‌کنند از قبیل اینکه: 1-تشدید چگونه باید تدریس شود؟ 2-«کم و زیاد نوشتن علامت تشدید»چگونه غلطگیری می‌شود؟ 3-چرا در کتابهای فارسی ابتدائی«فلان کلمه»جایی با علامت تشدید و جای دیگر بدون آن نوشته شده است؟ 4-«فلان کلمه»کجا تشدید لازم دارد و کجا ندارد؟ بسیاری از این مطالب در کتابهای راهنمای تدریس فارسی آمده‌ است؛اما چون این کتابها در دسترس عموم معلمان ابتدائی قرار ندارد و یا اینکه آنان توضیحات بیشتری در این موارد خواهان هستند،در اینجا به‌ برخی از پرسشهای معلمان به صورت سؤال و جواب پاسخ داده خواهد شد. مگر آنکه کلمه‌های تشدیددار عربی در زبان فارسی،تحت‌تأثیر لهجه یا به ضرورت شعری یا علتهای دیگر نرم تلفظ شوند؛در این صورت احتیاج به قرار دادن (به تصویر صفحه مراجعه شود) علامت تشدید بر آنها نیست؛زیرا در چنین مواقعی«تلفظ»ملاک است‌ و نه«صورت اصلی کلمه»قرار گرفتن تشدید روی آنها در این‌گونه‌ موارد خواندن آنها را مشکل و غیرعادی می‌کند. به‌طورکلی می‌توان (به تصویر صفحه مراجعه شود) گفت که هرگاه به آخر این کلمه‌ها یکی از مصوتها اضافه شود،حرف‌ آخر آنها مشدد تلفظ می‌شود و احتیاج به تشدید دارند،مانند:«حق رضا را دادم»و«حقا،رضا حرف درستی گفت. » فارسی پنجم ص 138 10-س-چرا در کلمه‌های«محقق،مقررات،متخصص»،هم دو حرف هم‌شکل نوشته می‌شود و هم علامت تشدید روی آنها قرار می‌گیرد؟(پر وین قلی زا ده،از گرگان) ج-اگر اعراب یکی از این کلمه‌ها،مانند کلمهء«محقق» گذاشته شود«محققق»بعد آن را به صورت بخش‌بخش بنویسیم‌ «مـ/حقـ/قق»،متوجه می‌شویم حرف«ق»سه بار تکرار شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.