Skip to main content
فهرست مقالات

تغییر نظام آموزش و پرورش

نویسنده:

(6 صفحه - از 54 تا 59)

کلید واژه های ماشینی : تغییر نظام آموزش و پرورش ،معلم ،دانش‌آموز ،تغییر بنیادی نظام آموزش ،تعلیم و تربیت ،ارزیابی ،تدریس ،کلاس ،علمی ،مواد درسی ،مشکلات ،بررسی کتب درسی موجود ،تدریس مطالب کتاب اجتماعی ،حجم مساوی تدریس مطالب کتاب ،اجتماعی ،حجم مواد درسی ،وضع موجود تعلیم و تربیتمان ،مواد آموزشی ،کتب درسی ،اهداف نظامهای تعلیم و تربیت ،وضع موجود آموزش و پرورش ،وضع موجود ،امکانات رفاهی معلمین توجه ،کلاسهای درس ،نظام آموزش و پرورش لازم ،امکانات و تجهیزات ،موجود ،امکانات موجود ،حجم کتب درسی به موضوعات ،ذکر وضع موجود آموزش

خلاصه ماشینی:

"(اصل‌ بر کسب نمره آن هم خواندن در شب امتحان‌ است)؛این شیوه به مدرک‌گرایی می‌انجامد؛ ارزشیابی سالانه از مجموعهء حدود 10 تا 15 درس،یکی از مشکلات بزرگ نظام آموزشی‌ است؛ارزشیابی به شکل مستمر انجام‌ نمی‌شود؛آموزش تابع ارزشیابی است،نه‌ بالعکس؛آموزش نظری با جهات عملی و تجربی توأم نیست؛بین مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستانی،هماهنگی درسی وجود ندارد؛هدایت تحصیلی در مقاطع راهنمایی‌ حالت تشریفاتی پیدا کدره است؛ضوابط مشخصی برای سنجش استعداد تحصیلی و هدایت تحصیلی وجو ندارد؛اغلب معلمان‌ و اولیاء مدارس به مشکلات اقتصادی، اجتماعی و گرفتاریهای دانش‌آموزان توجه‌ ندارند؛روشهای تدریس قبل از اینکه به اصول‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) علمی متکی باشد،مبتنی بر سلیقهء شخصی معلم‌ است. (کارشناسان و طراحان نظام گذشته به این امر معتقدند)؛در ساختار نظام موجود تفاوت بین‌ دختر و پسر از نظر بلوغ،سن تکلیف و نقش‌ اجتماعی آیندهء آنان مورد توجه کافی قرار نگرفته است؛زمان یکسان 4 سال برای کلیه‌ رشته‌های دبیرستانی منطقی نیست؛کمبود مهد کودک و عدم هماهنگی آنها با آموزش و پرورش؛کمی طول زمان سال تحصیلی(9 ماه)؛عدم ارتباط اصولی بین سیستم آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی؛محدود بودن‌ رشته‌های تحصیل. 4-مدیریت و تشکیلات اداری:تمرکز مدیریت و عدم توجه به شرایط بومی و اقلیمی؛ توزیع غیرعادلانه امکانات آموزشی و نیروی‌ انسانی؛در مناطق دو زبانه مشکل آموزشی‌ خصوصا کلاس اول ابتدایی بسیار زیاد است؛ مدیران در بعضی موارد کم‌تجربه هستند؛ گزینش و دادن مسئولیت به افراد براساس‌ اهلیت نیست؛به تناسب مسئولیت اختیار وجود ندارد،خصوصا در نقاط دور(روستاها) مدیران برای هر امری ناچار به تماس با مراکز هستند؛نظارت در خارج سیستم نقش چندانی‌ ندارد؛نظارت و ارزیابی به صورت علمی‌ انجام نمی‌شود؛سیستم آماری و اطلاعاتی لازم‌ از عوامل گوناگون وجود ندارد؛تحقیق جایگاه‌ خاص خودش را پیدا نکرده است؛شروع‌ و خاتمه سال تحصیلی متناسب با شرایط جغرافیایی و اقلیمی نیست؛توزیع رشته‌های‌ تحصیلی متناسب با وضعیت اقتصادی،صنعتی‌ مناطق مختلف کشور نیست؛مدرسه با محیط اجتماع ارتباط ندارد؛بوروکراسی بر نظام‌ اداری حاکم است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.