Skip to main content
فهرست مقالات

رفتار درمانی (گزارش کاربرد توأم روش های «تقویت ژتونی» و «جریمه کردن» برای کاهش بی انضباطی یکی از دانش آموزان کلاس دوم راهنمایی جنوب شهر تهران)

نویسنده:

(4 صفحه - از 64 تا 67)

کلید واژه های ماشینی : درمانی، رفتار، تقویت، کلاس، مدرسه، دانش‌آموزان، بی‌انضباطی، دانش‌آموزان کلاس دوم، کلاس دوم راهنمایی، جریمه

خلاصه ماشینی: "سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا امکان دارد کودک را از برنامهء تقویت ژتونی بگیریم و رفتار تحصیلی او باز هم در درازمدت در سطح بالا و رفتار نامطلوبش در سطح پایین باقی بماند؟شواهد نشان می‌دهد که پاسخ مثبت‌ است؛اما آنچنان‌که«با یر»،«ولف»و«لا یزلی»می‌گویند،باید ادامهء رفتار مطلوب‌ در کلاس،خانه،خوابگاه و یا ازدواج برنامه‌ریزی شود تا بر آن تأسف نخوریم. کل موارد تخلفات گزارش شده در آن هفته 9 مورد بود که شامل 2 بار تأخیر ورود به مدرسه،3 مورد آزار و اذیت سایر دانش‌آموزان در حیاط مدرسه و یا کلاس،و 4 مورد گزارش معلمین مبنی بر بی‌انضباطی در کلاس هنگام‌ درس دادن می‌شد. از آنجا که در مصاحبهء مقدماتی مشخص شده بود که خانوادهء وی به دلیل فقر مالی قادر به‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) همکاری زیاد برای شرکت در برنامهء درمانی نیست و از طرفی آزمودنی‌ به ورزش اسکی بسیار علاقه‌مند است،امکانات مدرسه با حضور اولیاء آن برای گذاشتن برنامهء اردهای یکروزه اسکی و تله کابین‌ بررسی و به دلیل فراهم بودن امکانات مقرر شد که ژتون در این برنامه، امتیازهای روزانهء قابل تبدیل به شرکت رایگان و خارج از نوبت در این اردوها باشد. در این مرحله نیز به خاطر کنترل عوامل دیگر گفته شده بود که‌ سایر دبیران مانند هفته قبل،از اخراج،کم کردن نمره و یا سایر تشویق‌ و تنبیهات دیگری خودداری نمایند. (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار ثبت موارد بی‌انضباطی‌های یکی از دانش‌آموزان کلاس دوم راهنمایی طی چهار هفته منابع 1-دکتر علی اکبر سیف-روانشناسی یادگیری و تدریس."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.