Skip to main content
فهرست مقالات

تغییر نظام آموزش و پرورش

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

(4 صفحه - از 24 تا 27)

کلید واژه های ماشینی : تغییر نظام آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت، فلسفهء تعلیم و تربیت، جهت‌گیری اهداف تعلیم و تربیت، جهت‌گیری، انسان، علم، بلوغ، مرحله، عملکردی، فلسفهء تعلیم و تربیت غرب، غرب، جنبهء شناختی، اسلام، جهت‌گیری اصلی فلسفهء تعلیم، جنبه‌های قابل‌انتقاد نظامهای آموزش، مسئله تغییر نظام آموزشی، ارزش، عاطفی، زندگی، مرحلهء، مراحل تربیتی براساس مراحل تطور، جهت‌گیری مبنایی در فلسفهء تعلیم، اخلاق و برنامه‌های عاطفی، سالگی، ارزشهای عاطفی و اخلاقی، فرد، جنبهء شناختی انسان، جهت‌گیری عملکرد، عملی

خلاصه ماشینی: "به‌عنوان یک‌ زمینهء کلی می‌توانیم بگوییم که جهت‌گیری‌ اصلی فلسفهء تعلیم و تربیت غرب،مربوط بود به یک جنبه از وجود انسان که آن جنبه را جنبهء شناختی می‌نامیم و خود این جنبه،قابل‌تفکیک‌ به بخش عملکردی و بخش غیر عملکردی‌ است. س:این اشکال که در نظام آموزشی ما وجود دارد و ناظر بر عدم توجه جامع به‌ ابعاد وجودی انسان است را چگونه می‌توان‌ رفع کرد؟ ج:جهت‌گیری مبنایی در فلسفهء تعلیم و تربیت‌ باید بر عدم تجزیه انسان متکی شود. س:اهداف و مبانی نظام آموزشی کنونی چه‌ نارسایی‌ها و اشکالاتی دارد و چگونه قابل‌ رفع و حل است؟ ج:گزینش اهداف برمی‌گردد به ارزشهای‌ مورد قبول ما و مستلزم این است که ببینیم واقعا (به تصویر صفحه مراجعه شود) چه ماهیتی برای ارزشها قائل هستیم. البته باید به این سئوال جواب گفت که آیا با تأکیدی که بر مسایل اخلاقی و عاطفی کردیم،می‌توانیم به آن عنوان دهیم؟از لحاظ آموزش و پرورش لازم است که مقولهء عمل و رفتار به‌طور جداگانه مورد توجه باشد؛ زیرا موردی مانند ایجاد عادات عملی معین در کودک و همچنین تقلیدی که کودکان از لحاظ عملی نسبت به معلم یا بزرگسالان انجام‌ می‌دهند،اینها مورد توجه است و از نظر ما ارزش تربیتی دارد. شما اصولا چه نواقص‌ و اشکالاتی در ساختار نظام آموزش و پرورش کنونی می‌بینید،و این مسایل را در ارتباط با طرح تغییر نظام چگونه ارزیابی‌ می‌کنید؟ ج:اگر بخواهیم در مورد این مسئله به صورت‌ اعتقادی و از زاویهء دید اسلام برخورد کنیم، می‌رسیم به همان روایاتی که مشهور است و مقاطع و مراحل مختلف را طبق‌ آن می‌سنجند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.