Skip to main content
فهرست مقالات

رفتار درمانی (کاربرد تکنیک های شرطی سازی فعال برای حذف رفتار شست مکیدن در یک دانش آموز کلاس سوم

مترجم:

(4 صفحه - از 42 تا 45)

کلید واژه های ماشینی : حذف رفتار شست مکیدن، منیژه، انگشت شست، کلاس، رفتار، دانش‌آموز کلاس سوم، شست مکیدن با ژتون تقویت، مدرسه، مکیدن شست، شست مکیدن منیژه

خلاصه ماشینی: "نعمتی (به تصویر صفحه مراجعه شود) منیژه‌1یک دانش‌آموز کلاس سوم بود که انگشت شست خود را در مدرسه و خانه در اوقات بسیاری می‌مکید. در طی مرحلهء آزمایشی نظارت(کنترل)دقیقی توسط خانم‌ امیری،معلم کلاس در جلسهء یازدهم انجام شد؛طی آن ما هردو پذیرفتیم که منیژه هیچ‌گاه مبادرت به عمل شست مکیدن در طی آن‌ جلسه نکرده است. معلم کلاس نیز به‌طور وقفه‌ناپذیری ترک مکیدن شست از (به تصویر صفحه مراجعه شود) جانب منیژه را طی ساعات صبح در کلاس برای دو روز تقویت نمود. موقعی که معلم‌ کلاس با مادر صحبت نمود،وی در مورد رفتار شست مکیدن فرزندش خیلی خوشحال و هیجانزده به نظر می‌رسید و بر این عقیده بود که‌ دخترش این عمل را در خانه نیز اخیرا کمتر انجام می‌داد. البته،مسلم است که‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) تقویتهای به کار برده شده برای منیژه،برای دیگر اعضای کلاس نیز مؤثرتر خواهخد بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.