چکیده:
گروهی سعی کردهاند با دستآویز قرار دادن تعداد معدودی از دشمنان سرسخت صدر اسلام، با استناد
به بخشهایی از تاریخ اسلام به صورت گزینشی و با تحلیلی نادرست، پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله را شخصی تروریست
معرفی کنند. نویسنده در رد این مطلب ابتدا به شیوه تبلیغ پیامبر صلیاللهعلیهوآله که بر اساس هدایت فکری و تقویت
نیروی تفکر و اندیشه در مردم، همراه با رأفت و رحمت استوار بود پرداخته، سپس مفهوم ترور را تبیین و با
بررسی دقیق شرایط زمانی و مکانی این قتلها ثابت کرده است افرادی را که پیامبر صلیاللهعلیهوآله دستور قتلشان را
صادر کرده است کسانی بودهاند که بر ضد اسلام و مسلمانان توطئه میکردهاند مانع پیشرفت اسلام و موجب
سلب آسایش از جامعه اسلامی میشدند و از آنجا که پیامبر صلیاللهعلیهوآله حاکم اسلامی و مأذون از طرف خدا بوده
است به خاطر حفظ جان مسلمانان و تأمین امنیت آنها و برداشتن موانع پیشرفت اسلام آشکارا حکم اعدام این
افراد را صادر فرمود.
خلاصه ماشینی:
"تنها تفاوتی که میان روش پیامبر صلیاللهعلیهوآله در مکه با روش آن حضرت در مدینه حاصل شد، این بود که در مکه برای آن حضرت در مقابل آزار و اذیتهای بی حد و حصر قریش، امکان دفاع وجود نداشت، ولی در مدینه به تدریج این امکان برای آن حضرت حاصل شد، اما این مطلب هرگز سبب نگردید که شیوه تبلیغی آن حضرت دگرگون شود، بلکه همانگونه که پیامبر صلیاللهعلیهوآله در مکه بر اساس هدایت فکری و تقویت نیروی تفکر و اندیشه همراه با رأفت و مدارا، مردم را به اسلام دعوت میکرد، در مدینه نیز با همین روش به دعوت و تبلیغ خود ادامه میداد، با این تفاوت که در موارد اضطراری، موانع تبلیغ را با قدرت و نیروی نظامی از میان برمیداشت.
(2) مسلم است که وقتی یهودیان حقوق مسلمانان را به رسمیت نمیشناختند و همواره در صدد توطئه و ضربه زدن علیه آنان بودند، پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله چارهای نداشت مگر این که به توطئه آنان پایان______________________________ 1 - ابن هشام، پیشین، ج3، صص52 ـ 50؛ واقدی، پیشین، ج1، ص176 به بعد.
برخورد با بنی قریظه بنی قریظه تا سال پنجم هجری در مدینه دوام آوردند و اگر به پیمان خود با پیامبر وفادار مانده بودند، برای همیشه میتوانستند به زندگی آرام خود ادامه دهند؛ ولی یهودیان ثابت کردند که هرگز حاضر نیستند حقوق مسلمانان را به رسمیت بشناسند و دست از توطئه علیه آنان بردارند."