Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی دو دیدگاه معاصر درباره اهداف بعثت و شوؤن رسالت

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (20 صفحه - از 83 تا 102)

کلیدواژه ها : شوؤن رسالت ،بسط توحید و شناخت آخرت ،پیوند مادیت و معنویت ،اقامه عدالت اجتماعی ،نظریه نصب و نظریه وکالت

کلید واژه های ماشینی : انبیا، رسالت، حکومت، پیامبر، دین، سیاسی، ولایت، هدف بعثت، اجتماعی، معنویت، خدا، دیدگاه، احکام، آخرت، اسلام، اهداف بعثت و شوؤن رسالت، بعثت انبیا و شوؤن رسالت، نبوت، حاکمیت، مردم، خداوند، انسان، قرآن، اهداف، پیامبر اسلام ( ص )، سیاست، اطاعت، هدف بعثت انبیا، قوانین، شوؤن رسالت

در میان آن‌چه در باب انگیزة بعثت انبیا و شوؤن رسالت آنان بیان ‌شده است، بعضی موارد، مانند بسط توحید، گسترش معرفت نسبت به مبدأ و معاد هستی، شناساندن جهان آخرت و غیب، انسان‌سازی و بیان راه‌های نیل به تهذیب نفس و تعالی اخلاقی مورد اتفاق اغلب متفکران دینی است، اما نفی یا اثبات برخی دیگر، محل اختلاف و بحث است که مهم‌ترین آن‌ها پرداختن به اصلاح امور دنیوی و قیام به قسط و برپا داشتن عدل از طریق تشکیل نظام سیاسی - اجتماعی است. در این مسأله، دو دیدگاه عمده مطرح است که یکی ورود در امور دنیوی را خروج از حوزة رسالت می‌داند و دیگری اصلاح زندگی اجتماعی و تشکیل نظام حکومتی را نه تنها از غایات بعثت، بلکه شرط لازم و زمینة حصول غایات دیگر می‌شمارد.

خلاصه ماشینی: "هدف خداوند از فرستادن پیامبران چه بوده و چه اموری را به عنوان وظیفه و مأموریت آن‌ها قـرار داده است؟ در مقابل، چـه امـوری- حتی اگر انبیا به آن اقـدام کـرده باشنـد- بـه رسـالـت و نبوت‌شان مربوط نمی‌شود و آن‌ها به دلایل دیگری بدان پرداخته‌اند؟ این مسأله در دهه‌های اخیر به دلیل رو کردن دوبارة انسان به معنویت و دین از یک سو، و جدی شدن طرح حاکمیت دینی و مدیریت متکی بر تعالیم الهی از سوی دیگر، مورد __________________________ * استادیار دانشگاه اصفهان توجه قرار گرفته است و دیدگاه‌های مطرح، به دلیل ماهیت زنده و پویای مسأله، و هم‌چنین تاثیر آن در زندگی اجتماعی و نظام‌های حاکم بر جوامع، مورد بازبینی و ارزیابی‌های متعدد واقع شده‌اند. در مقابل با توجه به آن‌چه در تبیین دیدگاه دوم آمد، چون تشکیل حکومت به دست انبیا، برای اجرای احکام وحی و به فرمان خداست، همان طور که تعیین رسول و نبی از سوی خداوند است نصب حاکم و زمام‌دار جامعه دینی نیز از جانب اوست و نقش مردم فقط در تأیید و پذیرش این خواست و فعلیت بخشیدن به حاکمیت اوست. اما دیدگاه دوم از آیات یاد شده برداشت و تفسیر متفاوتی ارائه می‌دهد و معتقد است که آیاتی که وکیل و حفیظ ایمان مردم بودن را از پیامبر(ص) نفی می‌کند در اصل به این معناست که حضرت نمی‌تواند به جای آنان ایمان آورد یا عمل صالح انجام دهد یا ایمان را در قلب آن‌ها وارد کند؛ چون این قبیل امور، قائم به شخص و منوط به اختیار و اراده بوده، وکالت پذیر نیستند؛ نه این که مقصود، منحصر کردن رسالت به ابلاغ و تعلیم یا انذار و تبشیر و در نتیجه، برکناری از مسؤولیت‌های اجرایی مربوط به آن‌ها باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.