چکیده:
مفهوم جهانی شدن در عصر حاضر، به یکی از موضوعات اساسی جامعه بشری تبدیل شده و انسان ها در سطح جدید اجتماعی، فرهنگی به نام سطح جهانی زندگی می کنند. این سطح زندگی در میان جوانان برجسته تر شده است؛ زیرا آنان بیش از دیگران درگیر در گستره روابط فرهنگی با جوامع دیگر قرار می گیرند.
پدیده جهانی شدن در بعد فرهنگی، به واسطه فن آوری های بسیار پیشرفته و کارآمد ارتباطی و جدایی مکان از فضا و زمان، این امکان را فراهم می کند که زندگی اجتماعی، در فضایی بسیار گسترده شکل بگیرد. جهانی شدن فرهنگی موجب شکل گیری و گسترش فرهنگی خاص در عرصه جهانی می شود. این فرایند موجی از همگونی فرهنگی را در جهان پدید می آورد و همه خاص های فرهنگی را به چالش می طلبد. جهانی شدن، در عین حال که اقتصادی جهانی و جامعه ای فراملی پدید می آورد، فرهنگی جهانی را نیز شکل می دهد. در این مقاله، نگرش جوانان نسبت به فرهنگ جهانی، با سه رویکرد موافق، مخالف و فعال (اعتدالی) مورد سنجش قرار گرفته و هم تغییری آنان با ویژگی های فردی و خانوادگی و رضایت از کشور، بررسی شده است.
رویکرد نظری این تحقیق، آرا آنتونی گیدنز است و محقق با استفاده از نظریه «ساخت یابی»، به مطالعه برخی از عوامل موثر بر نگرش جوانان نسبت به فرهنگ جهانی پرداخته است.
نتایج به دست آمده حاکی از آن است که ویژگی های فردی و خانوادگی و رضایت از کشور، با نگرش جوانان نسبت به فرهنگ جهانی رابطه مستقیم و قوی دارد، ولی رضایت از کشور بیشتر از عوامل دیگر، گرایش نسبت به فرهنگ جهانی را تبیین می کند.
خلاصه ماشینی:
"نتایج به دست آمده حاکی از آن است که ویژگیهای فردی و خانوادگی ورضایت از کشور،با نگرش جوانان نسبت به فرهنگ جهانی رابطه مستقیم وقوی دارد،ولی رضایت از کشور بیشتر از عوامل دیگر،گرایش نسبت بهفرهنگ جهانی را تبیین میکند.
جدول شماره 7:رگرسیون ساده متغیرهای ویژگیهای فردی با نگرش نسبت به فرهنگ جهانی (به تصویر صفحه مراجعه شود)یافتههای موجود در این جدول،دلالت بر آن دارند که نگرش نسبت به فرهنگجهانی تنها با متغیرهای سن،مقطع تحصیلی و تعداد ترمهای گذرانده شده همبستگیمعناداری دارد.
شواهد تجربی این فرضیه،به شرح جدول ذیلاست که به صورت رگرسیون ساده ارائه شده است: جدول شماره 9:رگرسیون ساده متغیرهای ویژگیهای خانوادگی با نگرش نسبت به فرهنگ جهانی (به تصویر صفحه مراجعه شود)یافتههای موجود در این جدول،دلالت بر آن دارند که نگرش نسبت به فرهنگ جهانی،با متغیرهای پایگاه اقتصادی و اجتماعی و گرایش به هویت ملی خانواده،همبستگیمعناداری دارد.
جدول شماره 10:رگرسیون چندگانه نگرش نسبت به فرهنگ جهانی بر حسب ویژگیهای خانوادگی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نگرش نسبت به فرهنگ جهانی-متغیر وابسته پایگاه اقتصادی و اجتماعی خانواده 2،گرایش به هویت ملی خانواده 1-پیشبینیکنندهها شواهد نشان میدهد که نسبت واریانس متغیر نگرش نسبت به فرهنگ جهانی،کهاز طریق ترکیب خطی متغیرهای پایگاه اقتصادی و اجتماعی و گرایش به هویت ملیخانواده تبیین شده،21 درصد است.
حال اگر متغیرهای گرایش به هویت ملی و پایگاه اقتصادی و اجتماعی خانوادهوارد تحلیل شوند،به ازای هرواحد افزایش در این متغیرها،به ترتیب 0/51 و 1/95واحد افزایش در نگرش نسبت به فرهنگ جهانی قابل برآورده است."