چکیده:
نویسنده در آغاز مقاله به ذکر سیزده مقدمه کوتاه می پردازد که بیشتر آنها بازگو کننده فضای باز و انعطاف پذیر شریعت اسلام در قبال دستاوردهای نوین تکنولوژی در زمینه تولید مثل است، البته مادامی که سبب تضعیف یا تخریب حیات فردی و جمعی انسان نشود. سپس بعد از بیان کوتاهی از فن آوری شبیه سازی در قالب سنتی و جدید آن به طرح اجمالی دلایل موافقان و مخالفان شبیه سازی می پردازد. آنگاه در مقام پاسخ به مخالفان برمی آید و بعد از تشریح دو دلیل مهم آنان یعنی اختلاط انساب و تغییر خلقت خداوند به پاسخ از انها و دیگر دلایل ایشان می پردازد.در نهایت بعد از تقویت دلایل موافقان و ترجیح دیدگاه انان از داوری قطعی خودداری می کند.
خلاصه ماشینی:
1. بررسی برخی نکات کلی که شایسته است محقق- در این گونه موضوعات مورد توجه قرار دهد: نکته اول: ما معتقدیم که هر پیشرفتی که صورت- می گیرد و هر حقیقتی که کشف می شود درچارچوب عظمت الهی بوده و استفاده از آن به- معنای استفاده از قوانین الهی است و نقض یا تغییری- در خلقت خداوند نیست.
نکته سیزدهم: آیا شبیه سازی از طریق فن آوری- منجر به ایجاد شکاف بین فعالیت جنسی و تولیدمثل طبیعی می شود؟ آثار آن بر خانواده و کودک- چیست؟ به کارگیری فن آوری تولید مثل اگر در چارچوب- روابط زوجین باشد، با هر وسیله و روشی انجام- گیرد - حتی با رشد نطفه در ظروف ازمایشگاهی،هیچ مشکلی ایجاد نمی شود.
این موضوع، هیاهویی در جهان برانگیخته است ودانشمندان علوم طبیعی و جامعه شناسان و فقها به- دو دسته موافقان و مخالفان آن تقسیم شدند: نظر موافقان: موافقان شبیه سازی بر دو نکته اساسی تاکید دارند:نخست آنکه دلیلی بر منع این کار وجود ندارد، دوم- آثار مثبت بزرگی که این کار می تواند داشته باشد وافقهای علمی ای که در برابر انسان می گشاید، ازجمله: الف) دانشمندان از این طریق اطلاعات مهمی درزمینه تمایز سلولها، شناخت ریشه امراض سرطانی،آثار منفی وراثت، عوامل مصونیت از بیماری، علل- سقط جنین ، وسایل جلوگیری از بارداری و..
مسائل شرعی ارث و نظر و روابط اجتماعی- انسانهایی که با عمل شبیه سازی به وجود آمده- اند، اموری است که باید فقه اسلامی دیدگاه خود رانسبت به آنها بیان کند، نه با بستن در و محروم- کردن علم انسانی از نتایج آشکار این تحقیقات، خودرا از پیامدها آن رها کند.