Skip to main content
فهرست مقالات

اصول نظریه حقوق فطری در اندیشه استاد مطهری (هماهنگی طبیعت و شریعت، مبنای حقوق متقابل انسان و طبیعت)

نویسنده:

(34 صفحه - از 106 تا 139)

از نظر استاد مطهری تنها با توجه به حقوق طبیعی وفطری به عنوان مبنا و پشتوانه حقوق موضوعه است‌که بسیاری از مقررات و قوانین اسلامی قابل توجیه‌و تفسیر می باشد و گرنه تفسیر برخی از حقوق‌بدون توجه به مبانی طبیعی آنها از جمله اصل‌غائیت که تنها در فلسفه الهی مطرح است، ناممکن‌می‌باشد. اگر چه در فلسفه مادی غرب سخن ازحقوق بشر و طبیعت و حیوانات و محیط زیست‌می‌رود ولی مبنای صحیحی برای توجیه آن وجودندارد، زیرا به اصل غائیت و هدف داری جهان‌هستی توجه نشده است. در فلسفه الهی میان انسان‌و مواهب طبیعی علاقه غایی وجود دارد، یعنی‌مواهب عالم برای انسان آفریده شده و این فرع‌برپذیرش حکومت یک شعور کلی بر نوامیس عالم‌است که هر چیزی را برای غایتی آفریده و آنها راهماهنگ به سوی هدفی پیش می‌برد. ولی در فلسفه‌مادی این مساله پذیرفته نشده نیست و رابطه‌موجودات کاملا تصادفی است، لذا این فلسفه قادربه تفسیر و توجیه حقوق فطری نیست. شهیدمطهری نام این نظریه را حقوق فطری و طبیعی یا«نظریه حقوق عقلی‌» می‌نامد که مبتنی بر سه اصل‌است: 1- اصل غائیت 2- اصل هماهنگی نظام تکوین ونظام تشریع 3- اصل همدوشی حق و تکلیف این نظریه لوازم ونتایج چندی در پی دارد که‌براساس آن، برخی از مشکلات در حقوق اسلامی‌رفع و حل می‌شود.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.