Skip to main content
فهرست مقالات

موسیقی دانان ایرانی در دوره اسلام (تاثیر ایران در موسیقی عرب) (9)

نویسنده:

(3 صفحه - از 6 تا 8)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، خلافت، اسلامی، ایرانیان، مأمون، اسحق، ابراهیم، دوره اسلام، هنری، فن

خلاصه ماشینی: "این عدم تمایل مأمون را به موسیقی، شاید باینصورت بتوان تفسیر کرد که چون رقیب و معارض خود را در امر خلافت شکست داده بود نمی‌خواست راه و رسم خلیفه سابق یعنی برادرش امین که بیشتر اوقات وی صرف ملاهی می‌شد دنبال کند و سعی داشت که ابتداء موقع خطیر خود را با جلب کردن نظر عامه مستحکم سازد. به هر حال به محض عوض شدن اوضاع طولی نکشید که کاخ مأمون مرکز اجتماع موسیقی دانها شد و صدای ساز و آواز از همه سو بلند گردید و اسحق موصلی مقام خود را که قیادت و پیشوائی استادان موسیقی بود، دوباره بدست آورد و علمای دیگر موسیقی چون محمد بن حارث و مخارق و احمد بن صدقه و دیگران در دربار خلیفه گرد این استاد بزرگ جمع شدند. دو رساله یکی به نام النغم و دیگری موسوم به «کتاب الایقاع» نوشته و علمای دیگری، نظیر الکندی فیلسوف مشهور اسلامی که هفت رساله در موسیقی بدو نسبت داده اند نیز در این تحقیق بیکار نبوده اند ولی رشته کار به دست اسحق بود و نفوذ علمی او در تعلیم خط مشی هنری کامل ا مسلم است. حاضر است همه ثروت و مکنت خود را در راه نجات پسر خویش تسلیم کند ولی پذیرفته نمیشود در این موقع بسراغ اسحق میرود و او را بزانو در حال مناجات با خداوند میباشد . ولی پس از یک مکالمه ممتد و تأثر انگیز بین ابراهیم و اسحق معلوم میشود که مشیعت خداوند بر این قرار گرفته است که خود او قربانی شود ."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.