Skip to main content
فهرست مقالات

نظری به هنر ایران

نویسنده:

(4 صفحه - از 2 تا 5)

کلید واژه های ماشینی : هنر ،قالی ،معماری ،هنر ایران ،ایرانی ،مسجد ،رنگهای ،ساسانی ،پارچه‌ها ،شاهان ،عظمت ،تزیینات ،ظروف ،صنعت ،خط ،قالیها ،طاق ،تصاویر ،قالی ایران از عهد ساسانی ،بناها زیباتر بنای یادگار گنبد ،ملت ،معماری ساسانی ،ظروف سفالی ،زیبایی ،عهد ساسانی ،قطعات ،جهان ،بناهای ،کتاب ،میلادی ساختمان مساجد

خلاصه ماشینی:

"معماری ساسانی هر چند فاقد استعمال سنگ و ساختمان بناهای سنگی گران قیمت مانند معماری هخامنشیان بود، اما در بکار بردن مصالح دیگر و بدعت در ساختن طاق های هلالی و گنبدها گامی فراتر نهاده بود . در قرن هشتم میلادی مساجد دارای عظمت مؤثر و زیبایی خاص گردیدند در عین حالیکه ساختمان آنها تا حدی ادامه ی سبک معماری ساسانی با تزیینات ساده و با شکوه بود . ذوق هنری و وسواس آزمودن نقش های یورش مغول با خشونت بی سابقه ای بناهای آباد و بیشمار پیشینیان را ویران ساخت، اما سلاطین اخیر مغول مانند غازان خان و الجوایتون که تربیت یافته تمدن ایرانی بوده با توجه به‌سنت ایرانیان بناهای با عظمت ساختند که از نظر شکل و مقیاس ساختمان و شکوه تزئینات در عداد شاهکارهای معماری جهان قرار گرفت . مزار غازان خان (که اینک ویران گشته) مسجد علی‌شاه (ارک تبریز)با طاقی که چهار صد پا پهنا داشت، یعنی 34 پا از وسیعترین طاقهای اروپایی وسیعتر بود و مقبره‌ی الجایتو در سلطانیه با گنبد عالیش که با بناهای با عظمت پرسپلیس و طاق کسری در تیسفون و معابد و حمامهای رومی و کاتدرالها‌ی عظیم اروپایی کوس برابری میزند، از آثار این سلاطین است. هر چند محصول قالیهای هنری و عالی تقریبا در اوایل قرن هفده پایان یافته بود اما این صنعت بدیع در ایران از نوع احیا شده است و در شهرهای کرمان و بیرجند و مشهد در حال حاضر قالیهایی بافته می شود که از نظر رنگ و نقش این قالیها با اصالت و اغنای مدلهای اولیه نباشد اما باز می توان آنها را وارث صنعت باستانی ایرانی دانست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.