Skip to main content
فهرست مقالات

نظری به هنر ایران

نویسنده:

(4 صفحه - از 2 تا 5)

کلید واژه های ماشینی : هنر، قالی، معماری، هنر ایران، ایرانی، مسجد، رنگهای، ساسانی، پارچه‌ها، شاهان

خلاصه ماشینی: "معماری ساسانی هر چند فاقد استعمال سنگ و ساختمان بناهای سنگی گران قیمت مانند معماری هخامنشیان بود، اما در بکار بردن مصالح دیگر و بدعت در ساختن طاق های هلالی و گنبدها گامی فراتر نهاده بود . در قرن هشتم میلادی مساجد دارای عظمت مؤثر و زیبایی خاص گردیدند در عین حالیکه ساختمان آنها تا حدی ادامه ی سبک معماری ساسانی با تزیینات ساده و با شکوه بود . ذوق هنری و وسواس آزمودن نقش های یورش مغول با خشونت بی سابقه ای بناهای آباد و بیشمار پیشینیان را ویران ساخت، اما سلاطین اخیر مغول مانند غازان خان و الجوایتون که تربیت یافته تمدن ایرانی بوده با توجه به‌سنت ایرانیان بناهای با عظمت ساختند که از نظر شکل و مقیاس ساختمان و شکوه تزئینات در عداد شاهکارهای معماری جهان قرار گرفت . مزار غازان خان (که اینک ویران گشته) مسجد علی‌شاه (ارک تبریز)با طاقی که چهار صد پا پهنا داشت، یعنی 34 پا از وسیعترین طاقهای اروپایی وسیعتر بود و مقبره‌ی الجایتو در سلطانیه با گنبد عالیش که با بناهای با عظمت پرسپلیس و طاق کسری در تیسفون و معابد و حمامهای رومی و کاتدرالها‌ی عظیم اروپایی کوس برابری میزند، از آثار این سلاطین است. هر چند محصول قالیهای هنری و عالی تقریبا در اوایل قرن هفده پایان یافته بود اما این صنعت بدیع در ایران از نوع احیا شده است و در شهرهای کرمان و بیرجند و مشهد در حال حاضر قالیهایی بافته می شود که از نظر رنگ و نقش این قالیها با اصالت و اغنای مدلهای اولیه نباشد اما باز می توان آنها را وارث صنعت باستانی ایرانی دانست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.