Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی فقهی برد و باخت در مسابقات

نویسنده:

(14 صفحه - از 88 تا 101)

کلید واژه های ماشینی : مسابقات ،فقه ،باخت ،عقد ،جایز ،قمار ،روایات ،جواز ،شریعت ،سبق ،پاداش ،اسلامی ،حرمت ،حکم ،پرسشهای ،حدیث ،حرام ،وسائل ویژه قمار ،حکم پاداشها و جوایز برندگان ،وسائل غیر قمار ،گرفتن جایزه مسابقات ،عقد مسابقه ،عنوان قمار ،در مسابقات ،وسائل غیر قمار همرا‌ه ،غیر وسائل ویژه قمار ،جوایز و پاداشهای مسابقات ،غیر وسائل قمار ،وسائل ویژه قمار همرا‌ه ،شتر دوانی و تیراندازی

آنچه فراروی شماست، پژوهشی کوتاه در زمینه «برد و باخت در مسابقات» از دیدگاه فقه اسلامی است؛ چه این که فقه به عنوان یکی از مهمترین محورهای پاسخگویی به تمام پرسشهای انسان، در همه زمانهاست. به دنبال گسترش مسابقات در عصر حاضر، پرسشهای فراوانی در باره جواز و عدم جواز، همچنین جایزه‌های آنها، برای متدینین مطرح است. در این میان، برخی از ورزشها همانند اسب سواری، شتر دوانی و تیراندازی به تصریح اولیای دین، مورد امضای شریعت قرار گرفته است و گروگذاری و شرط‌بندی در آنها بدون اشکال است. با استمداد از سیره و روایات می‌توان سایر ورزشها را جایز دانست و هدایا و پاداشهای آنها را نیز به عنوان وفای به عهد یا نذر، قسم و...دریافت کرد. پس بدون شک در جوایزی که شرط الزام‌آور در آنها وجود ندارد یا از سوی نهادهای دولتی و بین‌المللی پرداخت می‌شود، هیچ اشکالی وجود ندارد.

خلاصه ماشینی:

"مسابقات ورزشی و سرگرمی پرسش مهم این است که مسابقه‌هایی همچون کشتی، وزنه برداری، دومیدانی و بسیاری از بازیهای دیگر که در زمانهای پیشین وجود نداشته است ولی امروزه در سراسر جهان (حتی جوامع اسلامی) رواج دارد و هواداران بسیاری را جلب کرده و هزینه‌های گزافی را به خود اختصاص داده است، چه حکمی در شریعت و مبانی فقهی برای آنها ثابت می‌شود و اگر مشروع است، حکم پاداشها و جوایز برندگان آنها چیست؟ دیدگاه اندیشمندان فقه 1ـ نظر شهید ثانی وی در بررسی حدیث «لاسبق الا فی خف او حافر او نصل» می‌گوید: «و ربما رواه بعضهم بسکون الباء و هو المصدر: ای لایقع هذا الفعل الا فی الثلاثة، فیکون ما عداها غیر جائز، و من ثم اختلف فی المسابقة بنحو الأقدام و رمی الحجر و رفعه و المصارعة و بالآلات التی تشمل علی نصل بغیر عوض هل یجوز ام لا؟ فعلی روایة الفتح یجوز و علی السکون لا و فی الجواز مع شهرة روایته بین المحدثین، موافقة الأصل، خصوصا مع ترتب غرض صحیح علی تلک الأعمال. کاوش در حکم مسابقات باید دانست که اختلاف نظر در مسائل علمی امری اجتناب‌ناپذیر است اما به نظر می‌رسد که اگر این مسابقه‌ها بدون هیچ عوضی صورت پذیرد، جایز است؛ زیرا دلیلی بر حرمت آنها وجود ندارد چه این که اولا: عنوان قمار بر آنها صدق نمی‌کند تا مشمول آیات و روایات نهی کننده از قمار و میسر گردد؛ یعنی در عرف انسانها و اهل لغت، به دو نفر که با یکدیگر کشتی می‌گیرند یا مسابقه فوتبال می‌دهند، قمارباز گفته نمی‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.