Skip to main content
فهرست مقالات

شعر و شاعری از نگاه قرآن و حدیث

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (22 صفحه - از 89 تا 110)

کلیدواژه ها :

قرآن ،روایات ،شعر ،شاعران ،اهل‌بیت(ع)

کلید واژه های ماشینی : شعر، روایات، قرآن، نکوهش، الشعر، پیامبر، بررسی آیات و روایات یادشده، امام، قم، آیات قرآن

بر اساس برداشت بدوی از برخی آیات قرآن، این کتاب با شاعران برخوردی منفی نموده و آنان را- اگر با ایمان و درست‌کار نباشند – مورد نکوهش قرار داده است. از سوی دیگر، در سخن و سیره پیشوایان دین در پیوند با موضوع شعر و شاعری، به نصوص و گزارش‌هایی برمی‌خوریم که به‌حسب ظاهر، متعارض و ناسازگار به نظر می‌رسند؛ زیرا برخی از آن‌ها، این کار را مورد نکوهش قرار داده و پاره‌ای دیگر آن را بی‌اشکال دانسته‌اند و حتی گاه، مورد تشویق قرار داده‌اند. مقالة پیش‌رو با بررسی آیات و روایات یادشده، در پی تبیین این نکته است که هیچ یک از فرازهای قرآنی و روایی در صدد تخطئه و نکوهش اصل این کار نیست و روایات به ظاهر ناسازگار نیز با توجه به این که ناظر به گوناگونی محتوای شعر و نیز شرایط و موقعیت‌های مختلف هستند، با هم سازگار و قابل جمع می‌باشند و به احکام متفاوت و متناسب با وضعیت‌های مختلف اشاره دارند.

خلاصه ماشینی:

"بله، در برخی منابع اهل سنت، ابیاتی به پیامبر اسلام(ص) نسبت داده شده است که به حسب ظاهر، با آن‌چه گفتیم ناسازگار به نظر می‌رسد؛ از جمله نوشته‌اند (33، ص: 126): روزی پای حضرت در حین راه رفتن به چیزی برخورد نمود و انگشتش خونی شد و در پی آن فرمود: و إن انت الا اصبـع رمیـت و فی سبیــل الله مــا لـقیت2 نیز نوشته‌اند، (همان، ص: 96) در جریان جنگ حنین، پیامبر فرمود: أنــا النبی لا کذب أنــا ابن عبد المطلب برخی در توجیه این امر گفته‌اند: «این سخن ]هرچند به صورت شعر قابل ادا شدن است،[ شعر نیست و از مصادیق نثر است». نکتة پایانی و شایان توجه آن‌که حتی اگر بر کراهت این کار در موارد یادشده نیز به گونة مطلق تأکید ورزیم و برای مثال، خواندن شعر در مسجد و یا در ماه رمضان را مکروه بدانیم، هرچند محتوای آن، موعظه، حمد الهی، ثنا و رثای اهل بیت(ع) باشد، مشکلی پیش نخواهد آمد؛ چرا که همة این امور از مصادیق عبادت است و مکروه بودن عبادت در برخی موارد، معنایی جز کاهش یافتن ثواب و پاداش آن در مقایسه با دیگر موارد نخواهد داشت و با امور غیرعبادی، تفاوتی آشکار دارد که مکروه بودن آن‌ها، به مرجوح و ناپسند بودن آن‌ها تفسیر می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.