Skip to main content
فهرست مقالات

مبانی فکری جریان های مذهبی معاصر و تأثیر آن در نحوه نگرش به مسائل زنان

نویسنده:

ISC (36 صفحه - از 7 تا 42)

کلیدواژه ها :

اصول گرایان ،سنت گرایان ،تجددگرایان ،حقوق خانوادگی زنان ،جریان های فکری ـ مذهبی

کلید واژه های ماشینی : زن، دین، سنت گرایان، اسلام، تجددگرایان، طلاق، مرد، حقوق، حضانت، فقه

امروزه پرسش های فراوانی در زمینه مسائل زنان در عرصه مطالعات اسلامی وجود دارد و این امر سبب رویکردهای متفاوت متفکران مسلمان به مسئله زنان می شود. در این زمینه می توان از سه رویکرد عمده در حوزه مطالعات زنان نام برد: سنت گرایی، تجددگرایی، و اصول گرایی. سؤال اصلی این پژوهش این است که جریان های فکری ـ مذهبی چه نظری درباره حقوق زنان در خانواده قایلند؟ برای پاسخ به این پرسش، ابتدا مبانی انسان شناسی و دین شناسی سه دیدگاه مزبور بررسی می شود و سپس با مشخص کردن برخی از حقوق خانوادگی زنان بر اساس این دیدگاه ها، نظریات هر یک از آنها در این زمینه ها مطرح می گردد. در این خصوص، می توان به اجمال چنین نتیجه گیری کرد که سنت گرایان به عدم تساوی بین زن و مرد در حقوق خانوادگی، تجددگرایان به تساوی به معنای برابری بین زن و مرد، و اصول گرایان به تساوی حقوق بین زن و مرد (با این تفسیر که تساوی الزاما به معنای تشابه حقوقی نیست) قایلند.

خلاصه ماشینی:

"4. ثبات چارچوب حقوقی در عین لحاظ کردن خصوصیات تاریخی در قوانین حقوقی بر خلاف تجددگرایان که معتقدند فهم مصالح اجتماعی تنها به عقل جمعی واگذار شده و عقل و عرف مبنای شکل گیری حقوق خواهند بود و نیز سنت گرایان که مبنای شکل گیری حقوق را شریعت می دانند، اصول گرایان مبنای شکل گیری حقوق را عقل و شریعت در کنار هم می دانند و معتقدند: هر چند تردیدی نیست که شرایط زیست انسانی در حال تغییر و تحول است و دین کامل و جاوید باید برای شرایط متفاوت، احکام متناسب داشته باشد و درست است که مقررات اجتماعی تابع تعاریف جامعه از مفاهیمند و با تکامل بینش فرهنگی، تعاریف نیز تغییر می کند; اما دو نکته در کنار این مدعا باید مورد توجه قرار گیرد: 1. در مسئله طلاق، سنت گرایان با توجه به اصل لزوم عقد و وضعیت خاص نکاح که آن را از دیگر عقود متمایز می کند و حتی الامکان باید پایدار باشد، حق طلاق برای زن را موکول به وجود نص و مستند نقلی حاکی از تجویز شارع می دانند و جایگاهی برای توجیهات عقلی و منطقی و ملاحظات اجتماعی و انسانی قایل نیستند; از این رو، برای این امر در جستوجوی نص روایی هستند و در استفاده از روایات نیز به جای توجه به حکمت و مصالح آن، بر دلالت لفظی روایات، جزمیت نشان می دهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.