Skip to main content
فهرست مقالات

تجارت زنان و کودکان از دیدگاه فقهای شیعه و بررسی علل و اهداف آن

نویسنده:

ISC (36 صفحه - از 43 تا 78)

کلیدواژه ها : تجارت انسان ،قاچاق زنان و دختران ،ازدواج اجباری ،روسپی گری ،بردگی

کلید واژه های ماشینی : قاچاق ،زنان ،قاچاق انسان ،انسان ،خرید و فروش انسان ،اسلام ،جرم ،دختران ،روزنامه ،تجارت زنان و کودکان ،قانون مبارزه با قاچاق انسان ،تجارت انسان ،ازدواج ،بردگی ،قاچاقچیان ،قانون ،قربانیان ،حقوق ،ایران ،قربانیان قاچاق انسان ،خانواده ،باندهای ،فروش انسان آزاد ،قاچاق زنان ،علل ،قاچاق زنان و دختران ،حکم ،باندهای قاچاق انسان ،قربانیان باندهای قاچاق انسان ،روزنامه ایران

از جمله اقدامات ضدانسانی و ضداخلاقی عصر حاضر که گریبانگیر بشر در عرصه گیتی گردیده است، مسئله تجارت یا خرید و فروش انسان است. کشورهای اسلامی و شیعه نشین از جمله ایران اسلامی نیز از این تهاجم مصون نمانده و این معضل در سال های اخیر به انحا و اشکال مختلف در کشورمان رشد یافته است. با عنایت به اینکه شرع مقدس اسلام بر آزادی، ارزش و کرامت انسان تأکید و توجه خاص دارد، در این نوشتار تلاش شده است تجارت انسان از منظر اسلام مورد بررسی قرار گیرد. از بررسی ادله قرآنی و روایی و به استناد قواعد فقهی روشن می شود که قاچاق انسان از لحاظ فقهی حرام بوده و از جرایمی است که شرع مقدس بر آن حساسیت ویژه ای مبذول داشته است. از احکام روشن فقهی در این زمینه می توان به اطلاق عناوین قوادی و مفسد فی الارض اشاره کرد. از لحاظ حقوقی نیز قانون مبارزه با قاچاق انسان در سال 1383 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

خلاصه ماشینی:

"در تعریفی که مجمع عمومی ملل متحد در سال 1994 از تجارت انسان ارائه کرده چنین آمده است: «حرکت دادن غیرقانونی و مخفیانه اشخاص در عرض مرزهای ملی، عمدتا از کشورهای در حال توسعه و کشورهای دارای اقتصاد در حال گذار با هدف نهایی واداشتن زنان و دختران به وضعیت های بهره کشانه و ستمگرانه از لحاظ جنسی و اقتصادی به منظور سود به کار گیرندگان، قاچاقچیان و سندیکاهای جنایتکار و نیز دیگر فعالیت های مرتبط با قاچاق، همچون کار خانگی اجباری، ازدواج دروغین، استخدام مخفیانه و فرزندخواندگی دروغین. آیت الله مکارم شیرازی در این زمینه چنین اظهار نظر کرده اند: «بدون شک این کار یکی از زشت ترین کارهاست که از نظر شرع مقدس اسلام ممنوع و مشتمل بر محرمات کثیره ای است و بر حکومت اسلامی واجب است جلوی آن را با دقت و قدرت بگیرد و عاملین را مجازات کند و بر رسانه های گروهی نیز لازم است مردم را در این زمینه روشن سازند تا در دام این شیاطین انسان نما نیفتند و اما از نظر صحت عقد، چنانچه زن به هنگام عقد راضی نبوده و پس از آن هرگز راضی نشده باشد، چنان عقدی باطل است و زن می تواند بدون طلاق و با رعایت عده با شخص دیگری ازدواج کند و فرزندی که از چنین ازدواجی به دنیا می آید نامشروع است و از پدر و مادر خویش ارث نمی برد و آنها هم از او ارث نمی برند و بر همگان مخصوصا مسئولان لازم است تمهیداتی بیندیشند که عملا از وقوع چنین ازدواج هایی جلوگیری شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.