چکیده:
بررسی اشتغال زنان از مسایل عصر جدید است. کوچکشدن خانواده، افزایش سطح دانش، بهبود وضع بهداشت و گسترش بحثهای آزادی، زمینهساز این امر بوده است. مقاله ضمن مروری بر دیدگاههای گوناگون، از دید دینی به آن پرداخته، و با بررسی وضعیت کار اقتصادی در میان بانوان صدر اسلام بهصورت خاص به مدیریت اقتصادی حضرت خدیجه و فاطمه زهرا پرداخته و احکام فقهی مرتبط با کار زنان را متذکر شده و با توجه به اهمیت علمآموزی، رشد معنوی و اجتماعی زنان و نیاز بهکار اقتصادی، وظیفههای دولت اسلامی را آورده است و با توجه به لزوم توجه جدی به حفظ بنیان خانواده، اصلهای حاکم بر کار اقتصادی زنان را از دید دینی مطرح میکند.
The examination of women's employment is regarded a problem of modern age. Decrease in the size of family، increase in the level of knowledge، promotion of medical standards، and the expansion of freedom debates could be mentioned among the factors which helped the issue to be created. While making a review of different approaches، this paper launches a religious approach to the problem; and examining the features of economic activity of women in the early Muslim society، especially focuses on the economic management of Khadijah (the wife of the holy Prophet) and Fatimah Zahra (a.s.). Jurisprudential injunctions about women's work are noted، then regarding the importance of learning and spiritual and social growth of women and the need for economic activity، the obligations of Islamic government in this respect are listed and regarding the necessity of high attention to the family as the basic social institution، the rules that should dominate economic activity of women from religious point of view are suggested.
خلاصه ماشینی:
مقاله ضمن مروري بـر ديدگاه هاي گوناگون ، از ديد ديني به آن پرداخته ، و با بررسي وضعيت کار اقتصادي در ميـان بـانوان صدر اسلام به صورت خاص بـه مـديريت اقتـصادي حـضرت خديجـه و فاطمـه زهـرا پرداختـه و احکام فقهي مرتبط با کار زنـان را متـذکر شـده و بـا توجـه بـه اهميـت علـم آمـوزي، رشـد معنـوي و اجتماعي زنان و نياز به کار اقتصادي، وظيفه هاي دولت اسلامي را آورده است و با توجه به لزوم توجه جدي به حفظ بنيان خانواده ، اصل هاي حاکم بر کار اقتصادي زنان را از ديد ديني مطرح ميکند.
اگر زني در خانه کـاري نداشـته باشد يا فرزندي ندارد تا براي تربيت بچه بکوشد مثل دختران مجـرد کـه هنـوز مـسؤوليت دوران تأهل را بر عهده ندارند و در خروج از منزل هم محتـاج اذن همـسر نبـوده يـا اگـر همسر دارد همسرش اجازه خروج از منزل را مي دهد و کـاري کـه انجـام مـي دهـد باعـث ناراحتي پدر و مادرش نمي شود مناسب است کار اقتصادي انجام دهد و درآمد هـم کـسب انجام کار، انگيزه هاي گوناگوني دارد.
اگر زنان در دوره پـيش از ازدواج آمـوزش هـاي لازم را نبينند چون معلوم نيست در آينده آيا ازدواج خواهند کرد يا نه و آيا پس از ازدواج وضعيت آنان دوام خواهد داشت يا به طلاق و جدايي کشيده مي شود و آيا همسرش در قيد حيـات خواهد بود و مي تواند معاش خود و خانواده را تأمين کند يا زن بايد سرپرسـتي خـانواده را به عهده گيرد.