Skip to main content
فهرست مقالات

پژوهشی در مبانی فقهی موسیقی

نویسنده:

(32 صفحه - از 33 تا 64)

کلید واژه های ماشینی : غنا ،موسیقی ،لهوی ،حرمت ،روایات ،آلات موسیقی ،ترجیع ،حرام ،الصوت ،قرآن ،حکم ،آلات ،حدیث ،حرمت غنا ،امام ،تحریم ،باطل ،حسن ،مجالس ،قم ،اخبار ،حرمت غنا به‌جهت لهوی بودن ،زیبا ،مصادیق ،انسان ،اصوات غیر لهوی از حکم ،سخن ،حکم حرمت غنا ،ادلۀ حرمت غنا ،قول زور

خلاصه ماشینی:

"9. شیخ مرتضی انصاری گوید: ظاهر تمامی نصوص و اخبار،حرمت غنا از جهت لهو و باطل بودن است؛بنابراین،غنا که از مقولۀ کیفیت صوتی است،اگر برابر با صوت باطل و لهوی باشد-چنانکه اقوی همان است-حرام می‌باشد و اگر اعم از آن باشد،لازم است حرمت رابه جایی که عنوان لهو و باطل صدق کند،مقید کنیم. پیامبر صلی الله علیه و آله امر به قرائتقرآن به صوت حسن و تغنی بدان نموده و حداء را تجویز می‌کرد،با اینکه اینکار ترکیبی است از نغمه‌های مؤثر صوتی و بر تمام این موارد،تغنی و غنا صدقمی‌کند؛بنابراین،یا باید مذهب شیخ در استبصار را برگزید و اخبار منع را برملابسات غنا حمل کرد و یا حرمت را بر نوع خاصی از غنا که مایۀ فحشا وارتکاب حرام است،اختصاص داد(معرفت،1414:188/5،نقل از هامش الوافی). ولی طبق نظریۀ مختار که حرمت غنا به جهت لهوی بودن و قول زور بودن آناست،دیگر این حکم،تخصیص‌پذیر نیست؛زیرا با برهان ثابت شده است کهقضایای معلل به تعلیلهای عقلی و فطری،مادامی که علت ساری باشد،استثناپذیرنیست؛به عبارت دیگر،این قضایا تخصیص نمی‌خورد؛چرا که در حقیقت،موضوعحکم،همان عنوانی است که علت حکم می‌باشد و تخلف معلول از علت،غیرممکن است؛بنابراین،استثناهایی از قبیل تلاوت قرآن و مراثی،اگر واقعا با اصواتو کیفیات لهوی انجام شود،بدون تردید حرام و مصداق قول زور است،در غیر اینصورت،سخن از استثنا بودن آن بیهوده است؛زیرا چنان‌که گفتیم،موضوع غنایحرام اصلا دربارۀ آنها صدق نمی‌کند(معرفت،1414:186/5). خلاصۀ سخن آنکه قدر متیقن از دلیل اجماع و روایات این باب،استفاده ازآلات موسیقی در اجرای آهنگهای لهوی و رد راستای مقاصد غیر عقلانی است،ولی اگر در جهت اهداف تربیتی و آموزشی و تهییج احساسات حماسی،مذهبی وعرفانی و حتی برای ایجاد آرامش روانی و رفع خستگی و ملال به کار رود،وجهیبرا حرمت آن نیست و استعمال این آلات به حکم اولی شرع،حلال می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.