Skip to main content
فهرست مقالات

پرسش و اهمیت آن در آموزش و پرورش

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : معلم، دانستنیهای، نوجوانان، آموزش‌وپرورش، سطح دانستنیهای شاگردان آگاه، کودکان و نوجوانان، درس نو، روانی، اندیشیدن، طرح

خلاصه ماشینی:

"ماهنامهء آموزش‌وپرورش شماره سوم‌\دورهء سی و چهارم‌\خردادماه 1343 محمد پروین گنابادی پرسش و اهمیت آن در آموزش‌وپرورش در شمارهء گذشته دربارهء اهمیت پرسش و هدف‌های آن بایجاز سخن‌ رفت اینک از گونه‌های پرسش باختصار گفتگو می‌شود هدفهای پرسش از نظر آموزش‌وپرورش هر اندازه هم که بسیار باشد،می‌توان‌ همهء گونه‌های مختلف پرسشهایی را که معلم مطرح می‌کندذ در دوگونه بدینسان‌ منحصر کرد: الف-پرسشهای آزمایشی:مقصود از این‌گونه پرسشها چنانکه از نام آنها پیداست آزمون شاگرد است بدین‌منظور که آگاه شویم چه دانستنیهایی‌ دارند و تا چه اندازه آنها را فهمیده‌اند و همچنین بدانیم چه چیزهایی از دانستنیهای‌ پیشین آنان برای درک درس نو مناسب و سازگار است ازاینرو و برحسب معمول پرسشهای‌ مزبور بکار می‌رود: 1-در آغاز و مقدمهء درس تا میزان دانستنیهای شاگرد بدست آید و بخشهای‌ سازگار با درس نو برگزیده شود و اساس آن قرار گیرد و آنگاه معلم بتواند شیفتگی و توجه به درس نورا در دوران شاگردان بیدار کند. بهمین سبب بسیار دیده شده است که‌ برخی از معلمان تازه‌کار یا آنانکه در فن خویش دلبستگی لازم نشان نمی‌دهند و در راه مهارت یافتن در این حرفهء شریف کوشش بسزا مبذول نمی‌دارند یا بطور کلی دارای‌ استعداد کافی نیستند،در بکار بردن این‌گونه پرسشها دچار خبط و خطا می‌شوند چنانکه گاهی بافراط و زیاده‌روی می‌پردازند و بی‌آنکه از سطح دانستنیهای‌ شاگردان آگاه باشند،پرسشهای پرپیچ‌وخم و مبهمی مطرح می‌کنند یا موضوع‌ پرسشها را چنان برمی‌گزینند که بسبب برتر بودن از سطح دانستنیهای کودکان از پاسخ دادن فرو می‌مانند و در نتیجه در ورطهء نومیدی و بیزاری فرو می‌افتند و گاه‌ از موضوعهای مبتذل و ساده‌ای به پرسش می‌پردازند که هیچ ارزشی ندارد و چنین‌ می‌پندارند که چون پرسش اهمیت دارد بهر شیوهء غلطی پرسش آغاز کنند سودمند خواهد بود،درحالی‌که چنین شیوه‌ای بسیار ناسودمند و بلکه زیان‌بخش است چه شاگرد بیش از هرکس در چنین موردهایی بخطای معلم پی می‌برد،اگر پرسش‌ دشوار باشد ویرا بی‌انصاف می‌پندارد و احساس می‌کند که معلم در فن خود توانا نیست و هرگاه آسان و مبتذل باشد،در خود احساس حقارت می‌کند چه می‌بیند که‌ معلم به تحقیر او پرداخته و از وی موضوع‌های بی‌اهمیت و ناچیز می‌پرسد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.