خلاصه ماشینی:
هدف نهائی تحولی که در سال 1959 در این کشور بعمل آمد عبارت از تعیین سازمانی بود که بتواند برای همهء افراد صرفنظر از جنس و اصل و نسب خانوادگی و محل سکونت و شرایط اقتصادی و غیره تعلیم و تربیتی بمقتضای استعداد و لیاقت آنها فراهم کند زیرا با توجه بلیاقت و استعداد ذاتی و فردی،اطفال را در هر کشوری میتوان به طبقهء زیر تقسیم کرد: 1-کسانیکه توانائی ادامهء تحصیلات طولانی را که منتهی بتحصیلات عالیهء دانشگاهی میشود دارند و در آینده بدنبال مشاغلی میروند که احتیاج باطلاعات و معلومات علمی و فنی وسیع دارند.
برنامهء دو ساله کلاسهای دورهء آزمایش و راهنمائی در تمام دبیرستانها بشرح زیر اجرا میشود: (1)- Cycle d''observation et d''orientation زبان فرانسه 7 ساعت ریاضیات 4 ساعت تاریخ و جغرافیا 2/1 2 ساعت زبان خارجی 4 ساعت رسم و نقاشی 1 ساعت تعلیمات مدنی 2/1 ساعت موسیقی 1 ساعت کاردستی 1 ساعت تربیتبدنی 2 ساعت کارهای علمی و تجربی 1 ساعت کارهای آزمایشی جهت راهنمائی 2/1 1 ساعت جمع 2/1 25 ساعت ج-تعلیمات ابتدائی نهائی1-در فرانسه محصلینی که دورهء مقدماتی را بپایان رسانیدهاند مجوز نیستند برای ادامهء تحصیلات وارد مدارس متوسطه بشوند.
تعلیمات متوسطهء عادی در مدارس مختلفی که پس از رفورم 1959 عموما بنام«لیسه»5نامیده شدهاند داده میشود و شامل (1)- Enseignement terminal (2)- Enseignement terminal ge?neral court (3)- Enseignement terminal ge?neral long (4)- College (5)- Lyee?c دو دوره است: 1-دورهء اول دبیرستان که مدت تحصیل در آن پس از طی دوره راهنمائی دو سال دارای شعبات زیر میباشند: شعبهء قدیم الف که تعلیم زبان لاتن و یونانی و یک زبان خارجی جزو مشخصات آن است.