Skip to main content
فهرست مقالات

کودکان را در کودکستان و دبستان به علم آشنا کنیم

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : کودکان، آموزگار، محیط، علم، توهم، خیال، دبستان به علم آشنا، توجیه، دختر، تأویل و تفسیر

خلاصه ماشینی:

"اگر فرد تصور کند که محیط او را ارواح خبیث و دشمنان پلید فراگرفته است و از این روی هراسان و باصو سست و نادرستی پای‌بند باشد و بخوشبختی و بدبختی‌ و بعض خرافات دیگر معتقد باشد ناچار چنین فردی(احتمالا)از کسانی خواهد بود که استعداد و نیروی دماغی و روانی آنان از رشد بازمانده است. آموزگاران می‌بینند که کودکان از بسیاری جهات در برابر محیط خویش به عمل متقابل‌ می‌پردازند،گاهی بعضی با بکار انداختن خیال‌ها و توهمات خود در تأویل و تفسیر پدیده‌ها شادمان‌ می‌گردند و عنان تصورات خود را رها میسازند و دربارهء آثار و پدیده‌ها توجیهات و تفسیرها میسازند و آنجا که به توهمات نباید مجال و میدان داد که بطور نامحدود پیش بروند و رواج و رونق یابند بسیار بجا و نتیجه‌بخش خواهد بود که درست هدایت شوند و براه راست بیفتند. شک نیست گاهی طفل چیزی از خیالات خود را بیان می‌کند،در این‌جا یا آموزگار و یا کودکان دیگر می‌پرسند: چگونه می‌توان نشان داد که آنچه گفتید درست است و حق با شماست؟ از آنچه گفتی آیا خودت میدانی که چه اندازه‌اش راست است؟ بهرحال هرگز نباید بچه را بعلت اینکه توهم و تصور خود را اظهار کرده است توبیخ و نکوهش و یا مجازات کرد. این‌چنین توجیه بسیار ساده بود اما از آن این نتیجه بدست می‌آید که بچهء هفت ساله می‌کوشد اطلاعات و معلومات و تجربهء خود را با این حال مربوط سازد یعنی آنچه که خود در خانه دیده و دانسته‌ است دربارهء آفتاب نیز بهمان نمونه توجیه کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.