Skip to main content
فهرست مقالات

زمینه جستجوی درست و مجال اکتشاف

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : کودکان، آموزگار، کودکستان، اطلاعات، پرورش، طفل، محیط، تعلیمات علوم آموزگار و کودکان، علوم آموزگار و کودکان لازم، علمی

خلاصه ماشینی:

"آموزگاری در پرورشخانهء کودک از یکی از بچه‌ها همواره ناراحت بود زیرا می‌دید که‌ آن بچه هرگاه فرصتی می‌یابد ساختمان دستی را که با چیدن قالب‌ها روی هم درست می‌شد خراب‌ می‌کرد اما همین‌که آموزگار در اوقاتی که سرگرم تعلیمات علمی بشاگردان بود دریافت که‌ آن بچه بکدام قسمت از مقدمات علوم دلبستگی دارد و فعالیت کودک را در نقطه تازه‌ای مشاهده‌ کرد و چون به این نکته پی‌برد مزاحمت را کنار گذاشت و از این‌پس کشمکش آن دو پایان‌ پذیرفت و دیگر میان آموزگار و دانش‌آموز مطلب ناراحت‌کننده و راه جداگانه وجود نداشت. نباید متوقع بود که این‌ نوآموزان همواره نتایج درست و بی‌غلط حاصل کنند چه بسا که کج فهمی‌ها خود نشانهء یک‌ وماغ فعال و نشانه کوشش مشترک برای بدست آورردن اطلاعات از منابع مختلف است یعنی اینجا پای پندار و تخیلات نیز بمیان می‌آید و حقایق باخیال باقی آمیخته می‌گردد مثلا شنیدم که‌ دو کودک کودکستان با یکدیگر چنین می‌کفتند: پرویز به جمشید گفت:این آفتاب چقدر دور است! تحقیقات و پژوهش‌هایی که از بازی‌ها نتیجه شود باید جرئی از نمونه کلی برنامه‌ای باشد که برای رشد و پرورش کودک طرح می‌شود نه اینکه آن را بخودی خود یک واحد کامل برای‌ پرورش بنظر آوریم زیرا اطفال در زندگانی خود فرصت‌های دیگری هم دارند که رشته‌ تفکر و سنجشی را که در این فعالیت‌های ساده به آن آشنا شده‌اند دنبال کنند چیزی که هست‌ آموزگار باید ناظری دقیق و با علاقه بشمار رود،اگر روشن‌تر بگوییم لازم است شریک فعالیت‌های‌ کودکان باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.