Skip to main content
فهرست مقالات

ای فرزند

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : صوفی، تصوف، غزالی، خدا، اخلاق، کتاب، ایمان، دانش، نفس، کرداری نیک

خلاصه ماشینی:

"قبلا گفته شد که غزالی راه صوفیان را تنها راهی که بحقیقت می‌پیوندد می‌داند ولی باز یکی‌ از علل چهارگانه‌ای که موجب اعمال و سهل‌انگاری در امور دین و سستی ایمان میگردد،در بین‌ آنان که راه تصوف را می‌پیمایند بچشم می‌خورد. سپس راه تأویل و تفسیر درپیش می‌گیرد تا با زندگی جور آید در پایان غزالی نظر پرسنده سالخورده را به هشت چیز جلب می‌کند تا چهارتای آنها را ترک گوید و چهارتای دیگر را بجای آورد. غزالی عقیده خود را با شک و تردید علمی پی‌ریزی کرد و با مطالعه کافی و درنگ و تأمل‌ برنامه عملی برای طی طریق تصوف درنظر گرفت و اذغان داشت که راه حقیقت را یافته است. مقامات گامهای منظمی هستند که‌ انسان در راه پارسایی برمیدارد و نفس از آنها تبعیت می‌کند ولی برخی از این مقامات با برخی‌ دیگر پیوسته‌اند بدینمعنی که رهرو نمیتواند بمقام والاتر ارتقاء یابد مگر اینکه مقان پیشین‌ را گذرانده باشد. مقصد رهرو در طریق تصوف کاملا منظم است در ارتقاء بمقام بالاتر و پذیرفتن حالات‌ متقابل ترتیب و نظم حکمفرماست برای این ارتقاء تعریفهای متعددیست از جمله آنها فنا،وجد، سماع،اتحاد که طالب معرفت هریک از آنها بآن اسم نامیده میشود. بویژه برای کسی که جویای دانش است و بخودخواهی و خودستایی گرفتار،زیرا گمان‌ میکند تنها دانش موجب رستگاریش میگردد دیگر بکردار نیک نیازی ندارد و این خود عقیده‌ فلاسفه است این بخود شیفه نمیداند هنگامی که دانش اندوخت و بکارش نبرد دلیل علیه او پابرجاتر است همچنانکه پیغمبر(ص)گفته: سخت‌ترین شکنجه‌بینان در روز رستاخیز،دانشمندیست که خدایش از دانش سودی‌ نرساند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.